Bylo mi šest let, zrovna jsem se naučil první písmenka, když táta organizoval oslavu 100 let trvání spolku turnovských liboherců, herců z ochoty či amatérů. Když se oslavovalo 50 let, to se zrovna narodil náš nejstarší herec Míla Holas. Je to tedy vlastně všechno nedávno.
Na podzim roku 1869 začala první divadelní sezona Spolku divadelních ochotníků v Turnově, na počátku století dvacátého pak bylo přijato jméno libuňského jemnostpána Antonína Marka do názvu. A tak to vydrželo dodnes. I když dnešní turnovská amatérská scéna zahrnuje několik souborů, vzájemně provázaných herci. Není to už jen historie jednoho spolku. Za války působil v Turnově Šrámkův soubor mladých, v šedesátých letech slavný Horáčkův Kompas, či v poslední době Společnost bloumající veřejnosti.
Role amatérského divadla se v průběhu času velmi výrazně měnila. V době konce národního obrození se většinou kopíroval repertoár pražských scén, bylo tehdy zcela běžné, že některý z mistrů z Národního stanul po boku Turnovských na zdejších prknech. Hlavní význam byl osvětový. Zájezdy do Prahy se nepořádaly, a tak si venkovský občan k dílům české klasiky našel svou cestu. I ta celebrita občas přijela, jenže ji znali jen z novin, a to, že ji uvidí na jevišti vedle „svého Vaška“, byl zážitek. Doba se mění, poslední takové hostování bylo v roce 1983 (Čapkova Matka).
Druhá padesátka byla dobou velkých plánů i velkých zklamání. Začala se plánovat i přestavba divadla, sedět v zimnících už nebylo to pravé, chtělo to nějakou tu šatnu, dokonce i peníze už byly, pak ale přišla válka, a po ní komunisti a všechno bylo jinak. I amatérské divadlo nabývalo zcela jiné důležitosti. V divadle se nicméně mohla objevovat témata, která byla ve velkém divadle politicky nestravitelná. To bylo tak. Závadný text u profíků je odhalen tak rychle, že nedojde mnohdy ani ke zkouškám, u amatérů mnohdy prošla i premiéra a třeba i pár repríz. Přes všechny peripetie, změny názvu, omezenost témat, i do volby předsedy spolku rudí mluvili, divadlo přežilo.
Po sametové revoluci nastala atmosféra, která se dá snad přirovnat k národnímu obrození. Z šuplíků nesměle i směle vylézají hry zakázaných autorů, otevírá se zahraniční dramaturgie, ale také definitivně končí éra ochotnických souborů stavějících na klasické pravidelné dramaturgii. Začíná boom autorských či poloautorských souborů, i souborů na jedno použití. V Turnově se zvedá vlna moderní dramaturgie (Tancovačka, Biloxi blues, Inferno). Svobodu získává i studentské divadlo.
Éra jediného spolku skončila. Ještě poslední pokus dát zase všechny dohromady byl Čapkův Loupežník, kde hrál Jan Baron Marek společně třeba s Evou Kordovou. Různost žánrů však zvítězila, a tak tu dnes máme několik souborů, které si „jedou“ svou poetiku, a je to tak dobře. Amatérské divadlo, to dnes není ani osvěta, ani protest, je to hledání nových cest, výhry, ale i prohry. Ty prohry si profík nemůže dovolit, on musí „prodat“. Amatérské divadlo se stalo laboratoří, kde pomocí pokusů a omylů vzniká svébytná lidová kultura, zdánlivě nevyčerpatelná. Tím se obloukem vracíme 150 let zpět, kdy obrozenci sbírali na venkově inspiraci.
Máme co slavit. V červnu jsme hráli představení Hanako na mezinárodním festivalu v Abtenau u Salzburku. To byla taková první oslava výročí. Inspirovat se a být inspirací v zahraničí je určitě budoucností amatérského divadla. Zahrát si na jedné přehlídce s Vietnamci, Izraelci či Íránci, být pochopen a chápat příběh a myšlenku v jazyce, který neznám, to je právě ten moment pro budoucnost.
Druhou oslavou byla účast nejúspěšnější inscenace turnovského souboru všech dob – Čechovovy Tři sestry v pánském podání již dosáhly osmdesáti repríz a představení viděli třeba ve Varšavě, Salzburku či v Basileji; na Jiráskově Hronově mělo osm opon! Jeden z herců to v zákulisí glosoval: „Tohle se musí těm starejm bardům při pohledu z nebe líbit!“
Petr Haken
Počiny a inscenace, o kterých se hovoří:
1945 – Zahájení první české sezony v libereckém divadle, původně německém.
1959 – Založeno divadélko Kompas Jaromíra Horáčka na gymnáziu.
1969 – Příliš štědrý večer vyprodává divadlo (přes 20 repríz).
1978 – Dva roky prázdnin, po dlouhé době studentské divadlo.
1983 – Čapkova Matka, rok českého divadla.
1993 – Založeno studio studentského a dětského divadla na gymnáziu.
1994 – Inscenace Dva muži v šachu se s obměnami v obsazení hraje dodnes.
1996 – Založen festival Modrý kocour.
1999 – Bylo nás pět, téměř 40 repríz, účast na mnoha festivalech, Tancovačka, první pozvání na festival do Polska.
2007 – Vznik autorského divadla Nakafráno.
2008 – Tři sestry, přes 80 repríz, účast na několika mezinárodních festivalech.
2009 – Láskou posedlí s Mílou Holasem, účast na festivalu v Holzhauzenu.
2011 – Dětské a studentské soubory se pravidelně zúčastňují česko-polského festivalu v J. Goře.
2015 – Klozet, SBV, účast na Jiráskově Hronově.
2019 – Hanako, účast na festivalu v Abtenau u Salzburgu, Tři sestry na Hronově.
Turnovští divadelníci, kteří se uplatnili i v profesionálním divadle či ve filmu: Vojtěch Rón, Karel Kříž, Ladislav Rybišar, Hynek Pech, Václav Knob, Petr Christov, Mário Kubaš, Petr Haken, Zuzana Vojtíšková, Jaroslav Stuchlík, Michal Samir, Martin Špetlík.
* OSLAVA 150 LET OCHOTNICKÉHO DIVADLA V TURNOVĚ proběhne v městském divadle 10. prosince od 19.00 hodin. Připravena je beseda s pamětníky všech generací (včetně Míly Holase) a představení Tři sestry.