V úterý 22. ledna se Českým rájem prohnaly skvostné stroje, za jejichž volanty seděli nadšenci i známí automobiloví závodníci. Parkoviště u hruboskalského zámku možná ještě nevidělo najednou tolik legendárních značek nedávné minulosti. Jen Jaguár tu byl hned v několika typech. Úctu budily automobily firmy Bentley, byla tu Volva, Porsche, BMW, Alfy Romeo, Audi a další, které brázdily evropské silnice před několika desetiletími. Jejich majitelé, většinou Britové, Holanďané, Norové a Němci se účastní prestižní dálkové zimní jízdy veteránů – 13. WINTER TRIAL 2013, která je součástí FIA Trophy for Historic Regularity rallyes. Závodu, který zůstal pro většinu obyvatel regionu utajen, protože pořadatelé mnoho o publicitu nestáli, se účastní historická auta, vyrobená v letech 1935 – 1973.
Letos se na start v holandském Enschede v neděli 20. ledna postavilo celkem 95 posádek. Nejznámějším jezdcem je Jürgen Barth z Německa, třináctinásobný účastník 24hodinového závodu v Le Mans a vítěz z roku 1977 (v posádce s ním tehdy byli jezdci Jacky Ickx a Hurley Haywood, jeli s vozem Porsche 936/77). I jeho jsme na zastávce na parkovišti u Hotelu Štekl, kde účastníci obědvali, zahlédli. Trasa letošního závodu vede z Holandska přes Německo do Čech, cíl je v rakouském Salzburgu v pátek 25. ledna.
„Celkově historické stroje v zimních podmínkách absolvují zhruba dva a půl tisíce kilometrů. Kolona vozidel v rychlém sledu Českým rájem projela od Doubravy a Žďár přes Olešnici a Vyskeř na Hrubou Skálu. Odtud přes Vidlák a Troskovice do Újezda pod Troskami odkud trasa vedla směrem na Rovensko a Lomnici dál až k Trutnovu. Cíl této etapy, která startovala v Sosnové, je až v Hradci Králové. Obdivoval jsem hlavně jezdce, kteří jeli v otevřených vozech. V koloně jsme mohli vidět unikátní historické stroje Bentley a další skvosty, většinou Porsche a Jaguáry,“ hodnotil Jan Kozák z AMK Vyskeř, motoristický nadšenec, který si unikátní závod nenechal ujít.