V ČESKÉM RÁJI JEZDÍ SVĚTOVÁ RARITA: TATRA 97

0

Petr Kozelka z Turnova v těchto dnech dokončil náročnou renovaci historické Tatry 97, která je mezi sběrateli a motoristickými odborníky ceněnou raritou. Vyrobeno jich bylo pouhých 508, dnes je po celém světě roztroušeno asi dvacet těchto unikátů. „Tatra 97 byla vyráběna společně s Tatrou 87 v letech 1937 až 1939. Potom ale do bývalého Československa vtrhli Němci, zabavili dokumentaci a výrobu tohoto vozu zakázali,“ říká Kozelka.

Tatra 97 byla úsporným a oblíbeným vozem, její aerodynamika vyráží dech i dnešním konstruktérům. Auto je důkazem umu českých rukou v kopřivnické Tatře. „Není žádným tajemstvím, že sám Adolf Hitler se vždy na každém veletrhu nejvíce zdržel právě u stánku Tatry. V modelu 97 viděl přímého konkurenta německému lidovému vozu VW Brouk, a to bylo tehdy nepřípustné. Proto byla výroba násilně ukončena,“ přibližuje Petr Kozelka.

n200905081217_zap_202_09_veteranTen vůz získal ve Zlíně před dvěma lety od jednoho ze sběratelů, který se více soustřeďuje na Tatry 87, kterou jezdili Hanzelka se Zikmundem. Proto nakonec Tatru 97 prodal do Turnova. „Auto bylo v žalostném stavu, chyběly prahy a podlaha, ojnice byla vyrvaná z bloku motoru, interiér úplně zdevastovaný špatným uskladněním ve stodole. Museli jsme vše úplně rozebrat a znovu šroubek po šroubku sestavit. Tady nadšencům jako já hodně pomáhá firma Ekora Kopřivnice, kde se dají sehnat některé náhradní díly, zbytek si člověk musí vyrobit sám. Renovace nám trvala zhruba dva roky téměř každodenní práce,“ uvádí Kozelka. Pro něho je to již druhý veterán, který prošel jeho rukama. Doma má ještě Tatru 12 z roku 1929.

 

Čtyřválcová Tatra 97 s motorem o objemu 1750 ccm má být ozdobou zahájení letošních turnovských Staročeských řemeslnických trhů. Slavnostní průvod půjde v sobotu 30. května v 9.00 hodin z náměstí do parku, v jeho čele pojede asi deset autoveteránů z Veteran Car Clubu Semily. „Při jedné z prvních jízd se mi bohužel podařilo zadřít motor, doufám ale, že do konce května bude opraven a já budu moci tento unikát lidem na trzích představit,“ říká Kozelka. Ten přiblížil i hodnotu vozidla. Jen renovace podle něho stála skoro půl milionu korun a cena vozidla o hodně přesahuje milion. „V případě fandů autoveteránů ale nemá moc smysl mluvit o penězích, ti skuteční fandové tohle pro peníze nedělají, je to pro ně především koníček, kterým většinou žije celá rodina. Odměnou je potom jiný způsob cestování než moderními auty. Jízda v otevřeném kabrioletu nebo tatřičce z první republiky, to je jiný rozměr života,“ dodal Petr Kozelka.

Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.