Přinášíme třetí díl otázek a odpovědí na témata, která nás v Turnově pálí, o kterých se diskutuje a o kterých mnohdy rozhoduje jen úzká skupinka 27 zastupitelů, resp. devíti radních. A znáte názory těch, co nás zastupují a co o životě ve městě a jeho okolí rozhodují? Tentokrát v pomyslném názorovém duelu stanuli radní Jaromír Frič z ODS a opoziční zastupitel Ivan Kunetka z Unie Svobody. Oběma patří poděkování za otevřenost v odpovědích…
► Začíná nová turistická sezona v Českém ráji. Vnímáte zázemí pro turisty jako dostatečné nebo tady důležité služby stále chybí?
Jaromír Frič: Docela se mi současná úroveň služeb zamlouvá, a to jak pro pěší, tak i pro cykloturisty. Informační, ubytovací i občerstvovací služby jsou dosažitelné a přitom neděláme z Českého ráje „turisticko-průmyslovou zónu“ s obrovskými záchytnými parkovišti a kioskovými promenádami.
Ivan Kunetka: Na jedné straně spousta nových penzionů, restaurací a atrakcí všeho druhu, na straně druhé desítky let nevzniklo žádné nové parkoviště a sám fakt, že na území od Turnova po Trosky není žádné veřejné WC, je výmluvný. Péče kraje o komunikace v Českém ráji je na hranici arogance – projeďte se páteřní silnicí z Hrubé Skály k Věžáku nebo na Trosky a pochopíte.
► V Turnově bude projednáváno jedno z kontroverzních řešení dopravy, a sice výstavba tzv. odlehčovací komunikace z autobusového nádraží do Žižkovy ulice. Budete hlasovat pro nebo proti?
Jaromír Frič: Budu hlasovat určitě pro. Jako každý, kdo aspoň jednou zažil odpolední přesun autem přes centrum města. Navíc aut neustále přibývá a situace je neúnosná pro všechny.
Ivan Kunetka: Odlehčovací komunikace vytváří alternativu průjezdu centrem města mimo náměstí Českého ráje a řeší tak především místní dopravu, ale už ne tranzitní. Uleví sice Hluboké ulici a náměstí, ale přivede dopravu do údolí Jizery a čtvrtí, kde posud nebyla.
► Rodiče dětí v mateřské škole v Bezručově ulici žádají vedení města o řešení dopravně neúnosné situace před školkou. Při rekonstrukci ulice zde nebyl vybudován záliv pro auta a ty nyní blokují dopravu. Rodiče požadují minimálně snížení rychlosti v ulici a vyznačení možnosti parkování přímo na vozovce. Nemělo by se jim přece jen vyhovět?
Jaromír Frič: Situace mi tak trochu připomíná naši ulici 28. října, kde vidím každodenní ranní „dovoz“ žáčků do školy, pokud možno až před vchod. Školka v Bezručovce je na tom ještě o něco hůře. Řešením je podle mne povolení zastavování pouze v jednom směru (asi od Šroubáren) a snížení rychlosti v inkriminované době. Nelíbilo by se mi zúžení chodníku pro zálivy (to by zase znamenalo omezení a ohrožení jiných občanů) ani parkování na silnici 1. třídy (ulice Vesecká je 20 metrů od školky).
Ivan Kunetka: Chápu, že vybudování zálivů v nové komunikaci je finančně náročné a složité, ale nerozumím, proč nevyřešit situaci jednoduše alespoň prozatím omezením rychlosti na krátkém úseku, nebo varovnými světly, spouštějícími se v době nastupování a vystupování dětí.
► Na Turnovsku se objeví další pevné radary, které budou měřit rychlost. Také přibudou další kamery bezpečnostního systému. Chápete tato opatření jako pozitivní nebo už podle vás každodenní život na dohled kamer je omezováním osobní svobody?
Jaromír Frič: Kamery určitě snížily počet přestupků v místech, kam dohlédnou. Je to svým způsobem zásah do soukromí lidí, ale přináší i pocit bezpečí. Pokud je vše v mezích zákona, tak nemám námitek proti rozšiřování. A co se týká radarů – taky mě několikrát zamrazilo, když jsem jel kolem nemocnice k městu, ale přibrzdil jsem a pak mi klidná jízda vydržela až do
Ivan Kunetka: S pevnými radary souhlasím, nutí nás všechny sundávat nohu z plynu a zkušenosti se stávajícími jsou jednoznačné: Jezdí se pomaleji, tudíž i bezpečněji. Dohled kamer na veřejných volných prostranstvích mi nevadí a přispívá-li k bezpečnosti třeba na parkovištích, nebo v nočních hodinách, tak ho i vítám. Ale musí mít jasnou, nejlépe zákonem definovanou hranici. Představa, že mě někdo natáčí třeba v hotelu Savoy na kávičce s kamarádem