ROZHODUJÍ O ŽIVOTĚ V TURNOVĚ, ZNÁTE JEJICH NÁZORY? DÍL TŘETÍ

0

Přinášíme třetí díl otázek a odpovědí na témata, která nás v Turnově pálí, o kterých se diskutuje a o kterých mnohdy rozhoduje jen úzká skupinka 27 zastupitelů, resp. devíti radních. A znáte názory těch, co nás zastupují a co o životě ve městě a jeho okolí rozhodují? Tentokrát v pomyslném názorovém duelu stanuli radní Jaromír Frič z ODS a opoziční zastupitel Ivan Kunetka z Unie Svobody. Oběma patří poděkování za otevřenost v odpovědích…

► Začíná nová turistická sezona v Českém ráji.  Vnímáte zázemí pro turisty jako dostatečné nebo tady důležité služby stále chybí?
n200805132123_zap_225_08_fricJaromír Frič: Docela se mi současná úroveň služeb zamlouvá, a to jak pro pěší, tak i pro cykloturisty. Informační, ubytovací i občerstvovací služby jsou dosažitelné a přitom neděláme z Českého ráje „turisticko-průmyslovou zónu“ s obrovskými záchytnými parkovišti a kioskovými promenádami.
Ivan Kunetka: Na jedné straně spousta nových penzionů, restaurací a atrakcí všeho druhu, na straně druhé desítky let nevzniklo žádné nové parkoviště a sám fakt, že na území od Turnova po Trosky není žádné veřejné WC, je výmluvný. Péče kraje o komunikace v Českém ráji je na hranici arogance – projeďte se páteřní silnicí z Hrubé Skály k Věžáku nebo na Trosky a pochopíte. Má sice začít léta slibovaná rekonstrukce, ale její načasování na začátek turistické sezony je proti zdravému rozumu.

► V Turnově bude projednáváno jedno z kontroverzních řešení dopravy, a sice výstavba tzv. odlehčovací komunikace z autobusového nádraží do Žižkovy ulice. Budete hlasovat pro nebo proti?
Jaromír Frič: Budu hlasovat určitě pro. Jako každý, kdo aspoň jednou zažil odpolední přesun autem přes centrum města. Navíc aut neustále přibývá a situace je neúnosná pro všechny.
n200805132123_zap_226_08_kunetkaIvan Kunetka: Odlehčovací komunikace vytváří alternativu průjezdu centrem města mimo náměstí Českého ráje a řeší tak především místní dopravu, ale už ne tranzitní. Uleví sice Hluboké ulici a náměstí, ale přivede dopravu do údolí Jizery a čtvrtí, kde posud nebyla. Myslím, že nastal čas přestat ustupovat nárůstu dopravy novým a novým budováním silnic, které stejně za chvíli přestanou stačit, a pokusit se o její regulaci jinými prostředky. Chápu dobře funkci a význam automobilu, zlatého telete naší doby, sám v něm sedím denně. Ale nezasahuje doprava do našich životů, měst a krajiny už tak příliš, že jí podřizujeme všechno? Budu hlasovat proti tomuto řešení, alespoň do doby, než bude definitivně vyřešen tranzit na Semily.

► Rodiče dětí v mateřské škole v Bezručově ulici žádají vedení města o řešení dopravně neúnosné situace před školkou. Při rekonstrukci ulice zde nebyl vybudován záliv pro auta a ty nyní blokují dopravu. Rodiče požadují minimálně snížení rychlosti v ulici a vyznačení možnosti parkování přímo na vozovce. Nemělo by se jim přece jen vyhovět?
Jaromír Frič: Situace mi tak trochu připomíná naši ulici 28. října, kde vidím každodenní ranní „dovoz“ žáčků do školy, pokud možno až před vchod. Školka v Bezručovce je na tom ještě o něco hůře. Řešením je podle mne povolení zastavování pouze v jednom směru (asi od Šroubáren) a snížení rychlosti v inkriminované době. Nelíbilo by se mi zúžení chodníku pro zálivy (to by zase znamenalo omezení a ohrožení jiných občanů) ani parkování na silnici 1. třídy (ulice Vesecká je 20 metrů od školky).
Ivan Kunetka: Chápu, že vybudování zálivů v nové komunikaci je finančně náročné a složité, ale nerozumím, proč nevyřešit situaci jednoduše alespoň prozatím omezením rychlosti na krátkém úseku, nebo varovnými světly, spouštějícími se v době nastupování a vystupování dětí.

► Na Turnovsku se objeví další pevné radary, které budou měřit rychlost. Také přibudou další kamery bezpečnostního systému. Chápete tato opatření jako pozitivní nebo už podle vás každodenní život na dohled kamer je omezováním osobní svobody?
Jaromír Frič: Kamery určitě snížily počet přestupků v místech, kam dohlédnou. Je to svým způsobem zásah do soukromí lidí, ale přináší i pocit bezpečí. Pokud je vše v mezích zákona, tak nemám námitek proti rozšiřování. A co se týká radarů – taky mě několikrát zamrazilo, když jsem jel kolem nemocnice k městu, ale přibrzdil jsem a pak mi klidná jízda vydržela až do Mašova (i když ono přes město se jinak než krokem jet nedá !). Ale jsou dobrodruzi, kteří se řítí přes vesnice a okraje Turnova, neberou ohled na ostatní a je jen otázkou času, kdy jim do cesty někdo vjede nebo vběhne. Přítomnost radarů by je určitě dokázala zklidnit, stejně jako se zklidnila ulice 5. května.
Ivan Kunetka: S pevnými radary souhlasím, nutí nás všechny sundávat nohu z plynu a zkušenosti se stávajícími jsou jednoznačné: Jezdí se pomaleji, tudíž i bezpečněji. Dohled kamer na veřejných volných prostranstvích mi nevadí a přispívá-li k bezpečnosti třeba na parkovištích, nebo v nočních hodinách, tak ho i vítám. Ale musí mít jasnou, nejlépe zákonem definovanou hranici. Představa, že mě někdo natáčí třeba v hotelu Savoy na kávičce s kamarádem Mirkem Šloufem mě opravdu, ale opravdu děsí…

Související články (celkem 3)

Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.