PODIVNÁ AUTOBUSOVÁ ZASTÁVKA V ULICI A. DVOŘÁKA

0

Turnovské veřejné stavby mají obvykle dvě pozoruhodné vlastnosti: jsou drahé a nefunkční. Zároveň jsou to však velké a složité objekty, na kterých to laik snadno neposoudí. V ulici A. Dvořáka, kousek pod městským úřadem, si však můžete prohlédnou drobný městský mobiliář, který představuje všem srozumitelnou ukázku toho, jak turnovské veřejné stavby slouží občanům. Nová budova sdružení Spirála byla povolena s podmínkou, že bude zachována hojně využívaná zastávka městské hromadné dopravy. Výsledné řešení spočívá v umístění skleněné desky, kterou drží nerezové nosníky ve výšce zhruba tři metry nad chodníkem. K čemu to má sloužit – toť záhada! Městským konšelům bych navrhoval, aby se za mírně dešťové nepohody postavili aspoň na 15 minut pod tento architektonický skvost a sami se přesvědčili o jeho funkčnosti. Původní laminátová zastávka byla sice mírně řečeno ošklivá, ale alespoň trochu ochránila před nevlídným počasím.

Podivná autobusová zastávka dokládá také vztah k městské hromadné dopravě. V odpoledních hodinách všedního dne je to pravděpodobně pro dojíždění nejvyužívanější zastávka v Turnově. Celý prostor by si zasloužil systematické řešení a nikoliv jakousi finančně nákladnou desku levitující vysoko ve vzduchu nad chodníkem s podivnou terénní vlnou z dlažebních kostek a neméně nehezkou lavičkou. Neobstojí případná námitka, že budova Spirály nepatří městu, a to tak nemůže ovlivnit výsledný stav. Město si může stanovit podmínky (a také stanovilo), za jakých stavba vznikne. V případě této budovy jednoznačnou podmínkou má být zachování zastávky městské dopravy, a to se nestalo. K čemu tedy máme městského architekta? Proč chystáme za drahé peníze nový územní plán, který mimochodem předem rezignuje ve strategickém řešení takovýchto „nepodstatných maličkostí“ a raději se věnuje zónování města, což je koncept plánování několik desetiletí překonaný?

Zamyslet by se mělo také vedení Spirály, která se profiluje jako veřejná instituce. Svoji službu Turnovanům začíná faktickou likvidací důležité zastávky veřejné dopravy. Argument, že to jinak nešlo, nebo že by měla zastávka být jinde, příliš neobstojí. Architektonicky to jistě vyřešit šlo, a proč by stavba určená k veřejnému účelu nemohla sloužit také jako zastávka veřejné dopravy? Obojí je přece služba občanům?

Jaroslav Stuchlík, jar.stuchlik@seznam.cz

Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.