NAD ČESKÝMI LESY HLÍDKUJÍ LETADLA. Z HOŠKOVIC SE HLÁSÍ FLORIÁN 3

0

Rozsáhlé a často nepřístupné lesní porosty mají u nás v letním období nepřetržitou leteckou protipožární kontrolu. Letos je to už 15 let, co ministerstvo zemědělství vyhlásilo systém státních zakázek letecké požární ochrany. Česká republika je tak rozdělena na několik velkých sektorů, kde operuje vždy jedna letecká firma, zajišťující leteckou hasičskou službu, označovanou jako Florián. Pro Liberecký kraj zajišťuje službu firma Beta Air z Turnova, která má základnu na veřejném mezinárodním letišti v Hoškovicích u Mnichova Hradiště. Jak informuje její šéfpilot Vladimír Pavlata, drží nepřetržitou službu denně i o svátcích od 10 do 18 hodin. Základna v Hoškovicích má volací znak Florián 3.

„K případnému zásahu máme dva letouny – polský Dromader a český Turbočmelák – a v Mladé Boleslavi ještě v záloze dvouplošník An-2,“ vysvětluje zkušený aviatik. Právě se vrátil z kontrolního hlídkového letu nad Krkonošemi a Jizerskými horami. Jeho modrobílá dvoumotorová Morava L-200 spolehlivě dosedla na betonovou přistávací dráhu.

„Naším úkolem je mimo jiné i hlídkovat nad lesními porosty tří sousedních krajů. Často s námi létají různí specialisté z hasičského dozoru i lesáci. O tom, zda budeme přímo zasahovat při hašení požárů, rozhoduje operační důstojník Hasičské záchranné služby v Liberci, a to podle vyžádání velitele zásahu. S ním už potom operativně jednáme a přeletíme s letadlem na polní letiště do blízkosti požáru. Převážně využíváme letiště aeroklubů, kterých je u nás opravdu hodně,“ přibližuje Pavlata.

Při vlastním zásahu potom na zemi spolupracují hasiči nejméně s dvěma cisternami, které letadla zásobují vodou. Pilot ani nevypíná motor, během dvou minut je nádrž naplněná a letadlo letí zpět nad požár. „Takhle jsme se třeba podíleli na hašení lesa v Národním parku České Švýcarsko. Když se jedná o rozsáhlý lesní požár, tak je efektivnější klasický hasící letoun, který podle typu může najednou dopravit nad oheň až 1700 litrů vody a hasící směsi, obsahující různá smáčedla, aby voda po hořícím a mastném jehličí jen nesklouzávala. Na menší – lokální ohnisko – je lepší vrtulník s vakem v podvěsu,“ dodává turnovský aviatik.

Vladimír Pavlata létá od svých 16 let, má za sebou téměř 65 tisíc startů, létal na větroních, poznal vrtulníky, řídil aerotaxi po celé Evropě, mnoho hodin nalétal na práškovacích čmelácích. Jeho syn také létá, ale na o trochu větších dopravních letadlech typu Boeing. Jeden čas oblékal uniformu ČSA.

Jiří Mohaupt, jirimohaupt@volny.cz

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.