ČESKORAJSKÁ PARNÍ MAŠINKA VOLÁ SOS

0

Poprvé parní mašinka řady 310 vyjela na prázdninovou cestu mezi Turnovem a Jičínem v létě 2003. Od té doby absolvovala desítky jízd napříč Českým rájem, zahrála si i v několika filmech. Bohužel každoročně stojí nadšenci z Klub přátel železnic Českého ráje před zásadní otázkou: Podaří se sehnat peníze na provoz, aby se vůbec mohlo vyjet? „Celkové náklady na jednu cestu mezi Turnovem a Jičínem jsou zhruba ve výši 25 tisíc korun, to samozřejmě z prodaných jízdenek uhradit nelze, proto se snažíme oslovovat sponzory, obce, vydáváme pohlednice a další tiskoviny, abychom na provoz vydělali. Jen občas se nám podaří získat větší částku například při filmování,“ řekl předseda klubu Josef Semecký.

n200805052009_zap_214_08_babickaKlub přátel železnic Českého ráje vznikl v roce v roce 1993, jeho cílem je záchrana a renovace historických kolejových vozidel a propagace železnic v regionu. Po velkém úsilí se členům klubu podařilo získat do péče vysloužilou parní mašinku Litovel řady 310. Ta byla vyrobena v roce 1913, v provozu byla do 70. let minulého století, poté byla předána do Kořenova, kde byla léta vystavena na odstavné koleji. I tam byla středem pozornosti. V roce 1993 začala v turnovském lokomotivním depu parta nadšenců s její postupnou opravou. Stručně řečeno: Prakticky celá musela být rozebrána a sestavena znovu. Co šlo, bylo provedeno vlastními silami a zadarmo, ale například revizi a tlakovou zkoušku, to musí udělat autorizované pracoviště. A protože tohle něco stojí, byl průkaz o způsobilosti provozu parního kotle vydán až na jaře 2002. Od té doby je lokomotiva ozdobou turistické nabídky v letním Českém ráji. Vloni například mašinka se soupravou historických vagónů provázela zahájení turistické sezony v Malé Skále.

Letošního zahájení turistické sezony se ale mašinka, které lidé z klubu neřeknou jinak než Babička, nezúčastnila. Majitelem lokomotivy jsou totiž České dráhy, a.s., které nebyly schopny zajistit potřebné opravy během zimního období.  „Podle platných předpisů musí každý parní stroj v naší zemi projít takzvanou zostřenou tlakovou zkouškou kotle. Padly na ní prakticky naše veškeré úspory, těch padesát tisíc udělalo pořádný vítr v klubové pokladně,“ přibližuje Semecký. Přesto všichni věří, že letos v létě na trať pod Troskami nakonec vyjedou. „Sjednali jsme dlouhodobou spolupráci se Společností železniční výtopna Jaroměř, kde už parní lokomotivy mají, stejně ale náklady na provoz a opravy musíme hradit ze svého. Po nějaké době přešlapování na místě, kdy jsme při probíhající reorganizaci Českých drah pomalu ztráceli pevnou půdu pod nohama, nám to dává alespoň trochu jistoty do budoucna,“ dodal Josef Semecký.

Závěrem výzva. Jestli máte pocit, že byste mohli nadšencům, kteří vhodně doplňují prázdninovou nabídku našeho kraje, nějak pomoci, kontaktujte přímo předsedu klubu na tel. 604 106 839. Číslo účtu pro případný finanční dar je 165480284/0300.

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.