VLAKEM Z LIBERCE DO PRAHY ZA 70 MINUT – VIZE NEBO REALITA?

0

Jako člověk, který v „dávnověku“ pracoval na železnici a nyní dojíždí jednou týdně za prací do Prahy, sleduji vývoj ohledně modernizace železničního spojení Praha – Liberec. Vývoj je to dost neuvěřitelný a asi nejlépe ho charakterizuje věta: „Odborník žasne, laik se diví“.

Celá problematika je ovlivněna mnoha faktory. První faktorem je určitě politika. Od devadesátých let politici různých vládnoucích uskupení slibují a slibují a nezřídka používají oblíbená politické vyjádření, pro které se vžilo označení: „Slibem nezarmoutíš“.

Druhým důležitým faktorem je postavená dálnice mezi oběma městy, která mnoho let supluje nekonkurenční železniční spojení a která na sebe převzala podstatnou tíhu dopravní zátěže. Několik let to fungovalo, ale nyní se ukazuje, že neustále se zvětšující zátěž nemůže dálnice dlouhodobě pojmout. Již nyní je úsek dálnice mezi Mladou Boleslaví a Prahou přes den plně vytížen a uvažuje se o zřízení třetího pruhu.

Železnice mezi Prahou a Libercem totálně zaspala a dnes stále kopíruje trasu, kterou ji vytyčili stavitelé před 150 lety. Jízdní doba je neprosto nekonkurenceschopná. Například 140 km úsek z Liberce do Prahy zvládnete rychlíkem (s přestupem v Turnově) za dvě hodiny a dvacet sedm minut. Paradoxem tohoto spojení je fakt, že spousta lidí z našeho regionu by byla ochotna jezdit do Prahy vlakem. Za vzor jim totiž slouží opravené hlavní (tzv. koridorové) tratě končící v Praze. Většina mých kolegů z Ostravy, Tábora, dnes už i Plzně ani neuvažuje o tom, že by do Prahy jeli autem. Než mít několik hodin tzv. ruce na volantu, je daleko komfortnější sedět ve vlaku a během jízdy pracovat na notebooku.

Současné vedení Libereckého kraje si naštěstí začalo uvědomovat, že toto železniční zaostávání způsobuje zaostávání celého kraje (Liberecký kraj je například unikátem v tom, že na svém území nemá ani jediný kilometr elektrifikované tratě) a začalo aktivně upozorňovat na tento problém. To způsobilo, že i politici a úředníci v Praze se probudili a o problému se začalo konečně jednat.
V současnosti existuje schválený úsek Praha – Mladá Boleslav. Dále pak je tu studie pro úsek Mladá Boleslav – Liberec. Úsek z Prahy do Mladé Boleslavy je naplánován tak, že z Prahy pojedete přes Lysou nad Labem do Milovic, odkud budete pokračovat po zcela nové trati (tzv. Všejanská spojka), která se v oblasti Čachovic napojí na trať Nymburk – Mladá Boleslav. Dále budete pokračovat ve stávající stopě tratě (připravuje se její modernizace, elektrifikace a zdvojkolejnění). U výhybny Bezděčín (oblast Nepřevázky) vlak najede opět na novou trať (tzv. Bezděčínská spojka), která povede podél dálnice D10 a napojí se na železniční trať od Dolního Bousova. Do Mladé Boleslavy tak nepřijedete na hlavní nádraží, ale na nádraží Mladá Boleslav – město, jehož rekonstrukce a zkapacitnění se připravuje. Pokračování směrem na Bakov nad Jizerou bude řešeno částečně po nové trati, které se zcela vyhne stanici Mladá Boleslav hl. n. O této části vlakového spojení je dnes již téměř jasno. Pouze se neustále posouvají termíny realizace. Nejčastěji se skloňují roky zahájení prací v období 2025-2027.

Všejanská spojka (obrázek použit se svolením serveru Zdopravy.cz)

V úseku z Mladé Boleslavy do Liberce se zatím posuzují tři studie, které se pohybují v nákladech od 31 do 54 miliard Kč. Studie počítají s rychlostí 200 km/h, přičemž úsek Praha – Liberec by měl vlak zvládnout do 70 minut. Jako nejpodstatnějším opatřením těchto studií je vybudování nové tratě v úseku Hodkovice – Jeřmanice zcela míjející Rychnov u Jablonce nad Nisou. Nová trať bude kopírovat v tomto úseku dálnici s tím, že se zvažuje vedení tratě po povrchu nebo v tunelu. Bohužel pro Turnov bude trať od Prahy v oblasti Loukova u Mnichova Hradiště uhýbat do nové stopy a mine Turnov (úspora jízdní doby, odpadá nutnost jízdy tzv. úvratí). Samozřejmě, že je jasné, že k nějakému napojení z Turnova na rekonstruovanou trať dojde. Rozhodující bude zájem cestujících, kteří si třeba nechají svoje auto na turnovském nádraží a dál budou pohodlně pokračovat vlakem.

Řešení rychlostní železnice v Mladé Boleslavi

Jak sami tušíte, náklady na vybudování úseku Mladá Boleslav – Liberec budou poměrně astronomické a jsou uváděny většinou bez data realizace. Pozitivní zprávou je, že spojení Praha – Lysá nad Labem – Mladá Boleslav – Liberec – Zhořelec bylo zahrnuto do globální sítě TEN-T (transevropská dopravní síť), což by mělo v budoucnu umožnit čerpat finanční prostředky EU.

Nezbývá než doufat, že se někteří čtenáři těchto řádků jízdy po nové rychlostní trati opravdu dožijí. Smutným paradoxem dneška jsou zveřejňované informace o přestavbách nádraží v našem okolí v řádech stovek milionů až miliard (Turnov, Semily, Malá Skála…), které sice přinesou zvýšený komfort pro cestující, ale výrazně nezkrátí jízdní doby a rozhodně do vlaků nepřivedou nové cestující. Těm zatím zůstává k dispozici jedině dálnice.
Zbyněk Báča, zbynek.baca@centrum.cz

Dopravní terminál v Lysé nad Labem má i „parkovací“ dům pro jízní kola…

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.