POZOR NA RYCHLÉ DIETY! MOHOU ZPŮSOBIT NADVÁHU I VÁŽNĚ OHROZIT ZDRAVÍ

0

Takzvané rychlé – ve většině případů jednosložkové – diety mají nepříznivý vliv na lidský organismus. „Hubnutím založeným na konzumaci jedné potraviny, nebo jedné skupiny potravin, tělo přichází o potřebné živiny. Zároveň se narušují metabolické procesy,“ varuje výživová poradkyně NATURHOUSE Renata Sotáková. Opakovaným zrychlováním a zpomalováním metabolismu pak dochází k jo-jo efektu, tedy získání kilogramů nad počáteční stav před hubnutím. V konečném důsledku mohou takové způsoby redukce hmotnosti vážně poškodit zdraví.

Mezi rychlé diety je možné zařadit všechny postupy, které slibují pro tělo nepřirozeně vysoký úbytek kilogramů v krátkém časovém úseku. Jsou založeny na minimální konzumaci potravin nebo na jednosložkovém příjmu. Jedná se například o bílkovinné, limonádové, ovocné a další diety obdobného typu nebo o „nulové diety“, jejichž principem jsou půsty, hladovění či pouhý příjem vody. Jejich dodržováním je možné zhubnout 5 až 7 kilogramů za týden. Nejedná se ovšem o úbytek tuků či zadržované vody v těle.

Při dodržování výše uvedených diet se opakovaně střídá rychlost metabolismu. „Při hladovění je tělo instinktivně přeprogramováno na pomalý režim a veškerou přijatou potravu i tekutiny ukládá na horší časy. Namísto úbytku tuků a zadržované vody však tělo přichází o svalovou hmotu, čímž dochází k iluzi úspěšné redukce hmotnosti,“ vysvětluje výživová poradkyně Renata.

n201402211632_inz_014_naturhouse02Rychlé diety přináší také řadu zdravotních rizik. Mezi nejznámější patří poruchy příjmu potravy – anorexie a bulimie, ale také ztukovatění jater, ke kterému dochází v důsledku uvolňování mastných kyselin, jež se podílejí na tvorbě tuků ukládajících se v játrech. „V nejvyšším procentu případů se objevují žaludeční vředy a problémy s trávením. K dalším problémům patří únava a řídnutí kostí, zanášení těla látkami, se kterými se hůře vypořádává, jako jsou čpavek, nebo močovina a celkovému oslabení organismu,“ doplňuje poradkyně Renata. Z estetického hlediska pak dochází ke zhoršení kvality pleti, vlasů, nehtů, jejich lámavosti a třepení nebo povadání a svrašťování pokožky těla.

Bezpečného, dlouhodobého a zdravého způsobu redukce tělesné hmotnosti lze docílit pouze vhodnou úpravou jídelníčku a příjmem základních tří potravinových složek ve vhodném poměru. Ideální zastoupení sacharidů by mělo odpovídat 50 až 55 procentům celkového příjmu potravy. Bílkoviny by měly tvořit 30 procent a příjem tuků by se měl pohybovat v rozmezí 15 až 20 procent. „Ve výživové poradně NATURHOUSE upravujeme stravovací návyky pomocí individuálního stravovacího plánu každému zájemci o hubnutí v závislosti na celkové anamnéze jeho aktuálního stavu,“ dodává Renata Sotáková.

Výživovou poradnu NATURHOUSE v Turnově můžete navštívit na adrese Hluboká 280. Na konzultaci zdarma se můžete objednat telefonicky: 488 578 801 nebo e-mailem: turnov@naturhouse-cz.cz

Bližší informace získáte na: www.naturhouse-cz.cz  (PR)

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.