TAK TROCHU „ROZLÍTANEJ“ KLUK Z TURNOVA

0

Hodně strmý kurz vzhůru nabral turnovský rodák Michal Tvrzník (22). Cílevědomý student ČVUT v Praze, Fakulty dopravní, se už dávno neprohání jen v ultralightu nad Českým rájem, učarovala mu akrobacie a hned po třech závodech si v tom čtvrtém se slušným bodovým náskokem vylétal v Břeclavi v konkurenci dalších devíti letců titul mistra České republiky! Aby se mohl postavit na start závodů, musel vloni získat kvalifikaci v plzeňském klubu Classic Trainers, odkud zamířil do Karlových Varů.

„Mám velké štěstí na mentory, ať už jde o královéhradeckého Andreje Cepka či plzeňského Radima Vojtu. Co se týká akrobacie, tím nejdůležitějším je nestor Jiří Duras, kterému ve Varech prošla rukama snad celá nová generace akrobatů. Byl to on, kdo mě definitivně nasměroval právě k závodní akrobacii a stal se mým trenérem,“ má radost Michal Tvrzník. Společná zimní příprava přinesla své ovoce a začátkem letošního května ve své premiéře vyfoukl všem před nosem Mostecký pohár, byť zatím jen ve  IV. výkonnostní třídě Sportsman. Po zlatém umístění bral na Karlovarském poháru stříbro. Na mistrovství Bavorska po dvou sestavách vedl, ale ve finále prvního zahraničního závodu mu domácí rozhodčí nakonec přiřkli krásný bronz. „Přestože jsem v Německu skončil třetí, s výsledkem jsem byl spokojený, ale hlavně, byla to pro mě velmi cenná zkušenost, protože německý přístup k závodům je přece jenom o něco jiný než ten náš,“ přiblížil turnovský akrobat.

Svůj závodní letoun Decathlon, na němž v Leteckém klubu Karlovy Vary létá, si půjčuje od Aeroklubu České republiky. „Jsem rád, že v naší republice existují kluby, kde si člověk může letadlo půjčit a pod vedením zkušeného instruktora zlepšovat své dovednosti. Je to tak téměř ideální stav, kdy se piloti mohou soustředit pouze na své létání. Pro začínající akrobaty je však jen jedno místo kam jít, a to jsou právě Karlovy Vary, takže jsem strašně rád, že tam mohu létat,“ uvažuje s chladným rozumem Michal.  A mladíka Tvrzníka jen tak hned nezaskočíte ani jinak. Viz jeho duchapřítomná reakce na mou poznámku, že jeho výsledky jsou na zelenáče více než dobré a čemu že je připisuje? „Do kokpitu chodím z pověrčivosti v jedněch stále stejných botách a kalhotách,“ směje se.

I přes poměrně mladý věk vyzařuje z Michala Tvrzníka zvláštní odhodlání, rozvaha a vnitřní klid. Výborné výkony v dosavadních závodech jej před zářijovým Hosínským pohárem v Českých Budějovicích natolik povzbudily, že nejenže startoval již ve vyšší kategorii Intermediate, ale dokonce ji i na jiném, silnějším stroji také vyhrál!

„To je určitě pěkné, ale beru věci tak, jak přicházejí. Chci se pomalu krok za krokem posouvat dál. Mám obrovské štěstí, že mám takovou podporu ze strany rodiny, a to tak velkou, že se mnou raději nejezdí na závody, abych se mohl plně soustředit jen a jen na svůj výkon,“ říká se smíchem a napůl vážně, a dodává: „Do budoucna bych byl moc rád, kdyby se mně povedlo úspěšně dokončit letecký výcvik obchodního pilota a létání se tak stalo i mým živobytím. Pevně věřím, že časově zvládnu skloubit kariéru profesní s tou sportovní.“ Jako realista si je však samozřejmě až příliš dobře vědom, že jenom talent a píle nestačí, protože jako v současnosti téměř všechno, je letectví obzvlášť náročný kůň. „V současné době hledám sponzory. Věřím, že bychom našli oboustranně zajímavou a atraktivní spolupráci, protože vždy je co nabídnout.“

Praktickou část svého vysokoškolského studia absolvuje na letišti v Hradci Králové v letecké škole DSA, kde třetím rokem létá výcvik obchodního pilota se všemi potřebnými kvalifikacemi. Přitom ovšem neopomíjí ani létání akrobatické. „Snažím se tak jednou až dvakrát měsíčně dostat do letadla a trénovat. Důležitá je také dobrá fyzická kondice, která následně přispívá k psychické pohodě na závodech. Proto doplňkově běhám, plavu a jinými sporty udržuji fyzickou kondici na přijatelné úrovni. Pro všechny závodní letce je totiž velmi nepříjemné se uprostřed sestavy takzvaně uspat. To je zhruba půlvteřinový výpadek vědomí, kdy se vám, hlavně z důvodů rychlé změny „géček“ (red. pozn.: přetížení působící na pilota) ze záporných na kladné, krátkodobě zatmí před očima. Nebývá to nebezpečné, a dá se na to dopředu připravit. Bohužel nástup je občas tak rychlý, že už člověk nestihne zareagovat,“ vysvětluje Michal. Podle něj je ještě plno dalších negativních vlivů, které tento jev podporují, jako např. únava, teplo, vysoké nervové vypětí atp. „Vůbec největším problémem je, že to může zamíchat konečným pořadím závodů. Mně se to povedlo právě na břeclavském mistrovství republiky, a to v posledním letu. Jediné štěstí bylo, že se letoun stabilizoval do požadovaného směru, takže jsem měl pár chvil na to se znovu rozkoukat, aniž by to většina rozhodčích postřehla.,“ podělil se o své malé tajemství novopečený mistr.

Řečeno skromnými ústy pilota, nemusíte mít extra talent, ale nutná je píle, odhodlání, a hlavně čas, který létání vyžaduje. Celý rok pak trénujete, hlavně na toto období vypsanou povinnou sestavu a na závodech pak dobře zaletíte ještě ty „tajné“, složené vesměs asi z devíti různých figur. A je to! „Pro mě jsou závody velkým zážitkem nejen po stránce soutěžní, ale také svou možností pohybovat se mezi lidmi jako jsou Petr Jirmus či Jiří Kobrle. To jsou lidé, o kterých jsem četl knížky a články v leteckých časopisech. Na závodech pak kromě soutěžního napětí panuje naprosto přátelská atmosféra, pro mě v jiných sportech nevídaná. Je velmi motivující slyšet rady od zkušenějších kolegů. Možná je to dané náturou našeho sportu, ale dost možná už takoví letci jsou,“ dodává Michal Tvrzník, jediný reprezentant Turnova v tomto pro obyčejného smrtelníka přece jen poněkud neobvyklém sportovním odvětví.

Zaznamenal Karel Vodrážka, vodraz@centrum

Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.