Absolvent turnovského gymnázia, který studoval religionistiku v Pardubicích, a nyní je jedním z předních DJ electro swingu v Praze. V Turnově se narodil, vrací se sem za rodinou a výjimečně se ve svém rodném městě postaví i za mixážní pult. Civilním jménem Vojtěch Bulíř, ve světě DJs známý pod pseudonymem James Wing. První nesmělé krůčky v hraní proběhly téměř před deseti lety a od té doby nejen že procestoval svět, ale také se vyprofiloval do stylu, který si jednoduše zamiloval. Říká se o něm, že by roztančil i židli a do svého rodiště plánuje zaskočit o Vánocích, kde se o tom budete moci na vlastní oči i uši přesvědčit, protože při své návštěvě plánuje turnovskému publiku také zahrát. Kde se na něj můžete v Turnově těšit, jak to v branži DJs chodí a co to vlastně electro swing je? James Wing mě nechal nahlédnout pod pokličku a vysvětlil, co všechno tato práce obnáší.
* Zajímá mě tvůj umělecký pseudonym, proč James Wing?
Začínal jsem jako Soljah, když mě okouzlily hudební žánry jako ragga jungle (tvrdší elektronická hudba s výraznými prvky reggae) a techno, které je nechvalně proslulé ilegálními párty. Pak mě ale zcela pohltil elegantní hudební žánr – electro swing, kde jsem potřeboval jméno, které se více žánrově hodí. Protože mě baví slovíčkaření, tak jsem s kamarádem vymyslel jméno JameS Wing, kde si toho swingu plno lidí všimlo, až když si to řeklo nahlas (úsměv).
* Kdy a kde ses poprvé postavil za mixážní pult? Jak ses ke hraní dostal?
První pokusy probíhaly ke konci střední na turnovském gymplu. Poté jsem si koupil první DJ techniku z druhé ruky za asi sedm a půl tisíce korun, začal trénovat na koleji a hrával z okna pro ostatní studenty.
Že by to mohla být zábava, mě napadlo, když jsem se díval na kultovní film Human Traffic (z roku 1999), kde je jedna z hlavní postav také DJ.
* Co všechno je nutné k tomu, aby člověk mohl dělat DJ? Můžeš popsat technické věci a taky dovednosti, které je potřeba ovládat?
Bude to znít jako hrozný klišé, ale ty jsou většinou pravdivý, takže to řeknu. Láska k hudbě.
Už odmalička sem sjížděl všechny mamčiny kazety s tanečními výběry a různý elpíčka. Na gymplu jsem pak dělal vlastní multižánrové výběry, které jsem bezúspěšně zkoušel cpát kamarádům (úsměv).
Takže, slušný hudební záběr a nějaký ten cit, co se k sobě hodí a co ne, i když to jde asi taky natrénovat. Pak vnímání rychlosti a rytmu písní a melodií, které do sebe DJ vmíchává. Ale s tím v dnešní době umí pomoci senzory na technice. Ta je v dnešní době většinou tvořena ze dvou (a více) DJ přehrávačů (dříve gramofonů) a mixážního pultu, kde se do sebe vmíchávají tracky a tvoří tak výsledný DJ mix, který je prakticky na každém mejdanu trošku jiný.
Pak je ještě ta část, o které se už tolik nemluví a která je hlavně ze začátku vcelku nevděčná. DJ musí přijít na zvukovku ještě před akcí, často zapojit vlastní techniku a po zavíračce, když už jsou všichni pryč, všechno zase sbalit a vyrazit na ranní osamělou cestu domů. Ale znáš to, když to miluješ…
* Jak to funguje u DJs se žánry? Musíš se nutně profilovat jenom do jednoho?
Rozdělil bych to na takové dvě skupiny. Většinou tu máme žánrové DJs, kteří se drží jednoho žánru s malými přesahy, a pak tu máme multižánrové DJs, jako třeba mě, které jeden žánr vede k dalšímu a ten dalšímu a tak dále.
Mejdany jsou pak doslova barevnější a tím i veselejší a živelnější.
* Co si má člověk neznalý poměrů představit pod pojmem electro swing a proč ti tento styl učaroval?
Electro swing je fúzí tradičních swingových melodií (Benny Goodman, Glenn Miller, Django Reinhardt, R. A. Dvorský, K. Ctibor …) s dalšími elektronickými žánry. Takže je to taneční jako „tucky“, ale přitom veselý jako „zpívánky“.
V Česku je určitě nejznámější sub-žánr „swing house“ (electro swing a house) v podání Parov Stelar nebo Caravan Palace. V Německu je zase dost populární „swing hop“ (electro swing a hip hop) a u nás se snažím lidem podsouvat „swing’n’bass“ (electro swing a drum’n’bass).
Věřím, že mě k této hudbě nepřímo přivedl i můj táta, se kterým jsem odmala sledoval filmy pro pamětníky, které jsou protkány filmovou hudbou podobného rázu. Navíc DJe často doprovází improvizací muzikant, takže je to pokaždé trochu jiné.
* Jaká byla tvoje nejzajímavější dosavadní akce? Hrál jsi třeba i v zahraničí?
To je těžká a nevděčná otázka. Na jedné straně jsou určitě obrovský úspěch festivaly jako Let It Roll (největší D’n’B festival na světě), nebo Rock for People po boku kamaráda DJe Mackie Messera. Ten mě také vzal na hraní do Londýna, kde jsme hráli s exkluzivním akordeonistou Mário Bihárim. Hrál jsem například i na Slovensku a na rumunském festivalu Banát, který podporuje místní české vesnice.
No a letos na Silvestra budu hrát v Polsku, na to se taky moc těším.
* Kde tě člověk může potkat v Praze? Máš nějaké pravidelné hraní?
Snažím se to střídat, takže nejlepší je mrknout na můj facebook, snažím se tam dávat všechny veřejné akce, kde se objevím.
Nejfrekventovanější místa jsou Blondies bar (Václavák), Cross club (Holešovice) nebo Ceel bar (Žižkov). Poslední jmenovaný je taková moje domovská scéna a rodinný bar, takže tam chodím rád i jen tak posedět.
* Plánuješ zase někdy hrát v Turnově?
Už přes tři roky hrávám okolo Vánoc v turnovském klubíku (klub Turn-off – pozn. aut.), kde jsem také nechal velkou část svého mládí. Takže se určitě zastavte.
Jen tak mezi námi, zrovna řešíme, že bychom tam mohli zkusit udělat pravidelné electro swing mejdany v plném složení DJ a live muzikant. To znamená, že hraji střídavě se skvělými muzikanty, kteří do vystoupení improvizují. Jednou je to saxofon, podruhé housle, trumpeta nebo akordeon. Většinou jsem tam já a jeden nástroj na živo. Takže mi určitě dejte vědět, jestli byste na takový mejdan v Turnově rádi zavítali.
* Děkuji za rozhovor a přeji všechno dobré.
Taky děkuju a všechny zvu kamkoliv, kde zrovna budu hrát. Události aktualizuji na svém facebooku.
https://www.facebook.com/DJamesWing/
Zuzana Kolářová, zuza.kolarova@gmail.com