Josef Skupa. Legendární český loutkář, který vdechl život postavičkám Spejbla a Hurvínka. V železničářském slangu je Hurvínkem nazýván i malý červený motoráček, který své pojmenování získal podle dřevěných lavic a reflektorů právě ve stylu Skupovy loutky.
Jeden motorový vůz řady 131, řečený Hurvínek, již nějakou dobu stojí v rotundě turnovského lokomotivního depa, jež nyní slouží spolkům, které se zabývají historií železnic a renovují zde lokomotivy i historické vagony.
„Náš Hurvínek byl vyroben v roce 1949 v Tatře Kopřivnice. Jeho prvním působištěm bylo depo Praha-Vršovice, jezdil v Nymburce a Chrudimi, nakonec v Čáslavi. Po vyřazení z provozu ho koupil v polovině 80. let minulého století Agrochemický podnik Hodkovice nad Mohelkou. Hurvínek posunoval vagony na vlečce. Před likvidací ho zachránilo několik tehdejších strojvedoucích, kteří ho pod hlavičkou vědecko-technické společnosti přesunuli do Turnova, kde několik let stál v ústraní zdejšího depa. Potom byl načas přesunut do Jaroměře, kde tamní železniční spolek začal s jeho renovací. Ta se ale nedotáhla do konce, tak se vrátil do Turnova pod křídla Klubu přátel železnic Českého ráje,“ přibližuje Michal Svatý, strojvedoucí, který ve volném čase společně se čtyřmi dalšími strojvedoucími z Turnova a okolí začal Hurvínka renovovat v roce 2019. Motorových vozů této řady bylo podle dostupných údajů vyrobeno 549, dnes jich je na různých místech republiky v provozu asi třicet.
Ještě v Jaroměři byla opravena střecha a vnější nástřik, vnitřek vozu byl ale kompletně demontován. Na podvozku ani pohonné jednotce oprava neproběhla. Naštěstí bylo ale vše popsáno včetně dokumentace, takže se začalo pracovat na jeho opětovném sestavení.
„Po čtyřech letech práce máme hotový interiér, podvozek, nápravy, motor s převodovkou, chytáme se na montáž ovládacích prvků řídicích pultů a všichni věříme, že v příštím roce vyjedeme. Peníze na opravy sháníme různě, něco je z peněz spolku, něco financujeme sami, dostali jsme také dotaci z ministerstva dopravy, které má speciální program na podporu obnovy historických železničních kolejových vozidel. Kdyby měl někdo pocit, že by nás chtěl podpořit, tak se samozřejmě nebráníme, budeme rádi za jakoukoli podporu,“ rekapituluje Michal Svatý.
Velkou odměnou pro všechny zúčastněné bude vlastní provoz. Ti navíc o svém motoráčku vědí úplně všechno, protože byl rozebrán do posledního šroubku a znovu sestaven. Spoustu budoucích provozních oprav tak budou schopni udělat svépomocí. „Budeme vozit lidi po Českém ráji. Hurvínek se zapojí do prázdninových jízd, které nyní zprostředkovávají hlavně parní vlaky, bude připraven i pro příležitostné jízdy při různých menších akcích, pro firmy, dokonce už máme objednávku i na jednu svatbu,“ usmívá se Michal Svatý.
Když tedy půjde vše dobře a nadšencům se nejen podaří renovaci motorového vozu dokončit, ale vše i řádně zadministrovat (s návratem po letech do běžného provozu je spojena řada povolení), mohly by být jízdy s Hurvínkem ozdobou turistické sezony v Českém ráji v roce 2024.
1 komentář
Pánům ze spolku je třeba vyseknout velkou poklonu. Dokázali otevřít železniční depo pro veřejnost, pořádají jízdy letní historických vlaků, teď sehnali Hurvínka. Které město tohle má?