Nedávno jste si na tomto webu mohli přečíst názory několika lidí, kteří se v cestovním ruchu pohybují a mají k tomu co říci (ZDE). Svůj pohled tentokrát připojil starosta Turnova Tomáš Hocke.
MĚSTO TURNOV Z POHLEDU TURISTICKÉHO RUCHU NESPÍ, JEN TO NEJDE TAK RYCHLE DOPŘEDU, JAK BYCHOM CHTĚLI
Nastane-li někdy zásadní krize v automobilovém průmyslu, tak cestovní ruch bude pro náš region jednou z hlavních možností, kde se může uživit více lidí. Konečně by se měla pohnout i legislativa, už roky se hovoří o potřebnosti nového zákona o cestovním ruchu, stále na něj čekáme, a to je špatně. Můžeme se inspirovat zemí, kde tohle umí. Rakousko. Tady prostě vnímají, že peníze, které se v cestovním ruchu točí, se do daného území musí vracet. To bohužel v České republice není, peníze se odvedou státu a ten je zpět na rozvoj regionů a cestovního ruchu nepoukazuje.
Česká republika je zemí, která je krásná, má mnoho unikátních oblastí, někteří říkají, že turisté sem přijedou tak jako tak. Já myslím, že bychom si je měli umět hýčkat. V Libereckém kraji je to dle mého nastaveno dobře, hlavním tématem je Křišťálové údolí, které myšlenkově spojuje všechny regiony od Českého ráje po Lužické hory. Rád bych viděl, že zahraniční turisté nepojedou jen do Prahy či Českého Krumlova, ale přijedou také k nám. Je před námi ještě hodně práce a my, jako samosprávy, nemáme bohužel dostatek prostoru a ani kapacit.
Příklad: Nyní aktuálně řešíme pokračování Greenway Jizera z Turnova do Svijan, město Turnov musí tento projekt zaštítit, jinak by nová cyklostezka nevznikla. Akorát, že musíme řešit také spoustu jiných věcí, tak to mnohdy nejde tak rychle, jak bychom chtěli. A to máme za sebou extrémně složitý projekt pokračování cyklostezky z Líšného do Železného Brodu. Správa železniční dopravní cesty, Povodí Labe a další subjekty. Nebýt toho, že do procesu velmi aktivně a vahou své funkce vstoupil hejtman Martin Půta, tak by snad ke stavbě ani nedošlo. S trasou do Svijan je to tak, že bude patrně budována po částech, i když by všichni chtěli, aby to bylo najednou. Někde ještě nejsou dořešeny majetkové otázky. Někteří stavbě brání. Prostě nechtějí mít v poklidné vesnici takový provoz, jakým jsou zatíženy třeba Rakousy. Tím chci jen naznačit, jak složité je stavbu, která výrazně pomůže cestovnímu ruchu a přinese nové pracovní příležitosti, prosadit, aby byli spokojeni všichni. Město Turnov platí čtvrt milionu ročně na prostou údržbu cyklostezky do Líšného, na to prostě ty malé obce nemají peníze. Podle mého soudu by měli více na infrastruktuře a údržbě spolupracovat subjekty, kterým to přináší zisk.
Na radnici přemýšlíme nad tím, jak se v turistickém ruchu více angažovat, co ještě můžeme přesunout na bedra úředníků, co zvládneme my, volení zástupci, tady bych jmenoval především bývalou místostarostku Janu Svobodovou, kterou třeba právě projekt Greenway Jizera stál a stojí hodně úsilí. Jednou možná jmenujeme radního, kterého pověříme pouze rozvojem cestovního ruchu, protože by to měl někdo vrcholově koordinovat.
Cyklostezku, sociální zařízení a další vybavení umíme postavit, musí se ale o to také někdo starat. Vznikne-li nové záchytné parkoviště, tak je logické, že motoristé budou muset za stání zaplatit. A ty peníze by se potom z větší části měly vracet zpět. Nějak omezit vstup třeba v létě na trasu mezi Valdštejnem a Hrubou Skálou, to si moc neumím představit. Stejně tak, že bychom tady měli vybírali peníze, na to není naše společnost nastavena. Skalní město chce prostě vidět každý, kdo sem přijede. Než nějaká omezení spíše vytvořme kvalitní infrastrukturu.
Jako město pro turistický ruch a jeho rozvoj děláme hodně. Jen si vezměte třeba hrad Valdštejn, jaký skvost se tu podařilo vybudovat, a jak ten hrad v sezoně žije. Připravujeme stavbu nové dlážděné cesty k vyhlídce na Hlavatici včetně nového schodiště na rozhlednu, už je to ostuda, jak to tam vypadá, a přitom je to Zlatá stezka Českého ráje. Máme nové informační a návštěvnické centrum na náměstí, které je myslím na úrovni 21. století. Autobusové nádraží Na Lukách se promění na záchytné parkoviště, bude to nástupiště pro cyklisty i pěší, v Dolánkách vznikne koupací biotop, celá údolní niva Jizery od autobusového nádraží do Dolánek by měla být jedním přírodním parkem. Každý rok se prostředí postupně vylepšuje, hodně tady třeba pomáhá Turnovský pivovar, jehož majitelé chápou, že služby v turistickém ruchu by měly mít určitou úroveň. Uvažujeme o koupi pozemků za technickými službami u Jizery, kde by mohla vzniknout stání pro obytná auta, snad upravíme vstup do Jizery, to vše v návaznosti na Maškovu zahradu.
A nezapomínejme, že tady také žijí a pracují místní lidé. I pro ně by turistický ruch měl být přínosný a nezatěžovat je víc, než je zdrávo. Turnov je považován za dobré místo pro život, za pár minut jste z náměstí v přírodě, tak si ji chraňme, učme to své děti. O přírodu stejně jako o turistický ruch je třeba pečovat.
Tomáš Hocke, starosta Turnova