CESTA MARTINA BARCHÁNKA ZA POZNÁNÍM, VIZÍ A ÚSPĚCHEM

0

Prázdninová soutěž o kilo zmrzliny!

Chce to odvahu, zarputilost a vizi, že cesta, kterou jsme si vymysleli, je správná. Stane se, že někdy v životě musíme začít znovu. Dost často ne vlastní vinou. A něco podobného se stalo před lety Martinu Barchánkovi. Provozoval úspěšnou prodejnu motocyklů v Jílovém u Hodkovic nad Mohelkou, z předchozího angažmá u společnosti Shell mu zůstalo testování motocyklů, tak by člověk řekl, že se živil tím, co měl rád…

„Ze dne na den byl konec, provozovna do základů vyhořela. Někdo ji vykradl a aby zamaskoval stopy, celý objekt zapálil. Udělal jsem manažerskou chybu a odložil podepsání pojistné smlouvy. Upřednostnil jsem prodej motorek před racionalitou. Nedostal jsem ani korunu a přišel úplně o všechno, co v té době v Jílovém bylo. O zboží i úspory. Chvíli jsem přemýšlel, jestli by bylo lepší prohnat si hlavu kulkou, nebo skočit z okna. To ale naštěstí odeznělo a já si řekl, že to prostě nevzdám, dluh zaplatím a začnu s něčím úplně novým. Přátel mně moc nezůstalo, povídaly se divné věci, ale jeden z nich mně věřil a půjčil peníze do začátku nového podnikaní,“ říká Martin Barchánek. Budiž dodáno, že přestože policie měla poměrně hodně stop, žhář se nikdy nenašel. Snad prozatím…

NOVÝ ZAČÁTEK
„Zpočátku jsem potřeboval hlavně projekt, který bude generovat peníze, které by byly vždy večer k dispozici a já mohl druhý den nakoupit další zboží. Řekl jsem si, že zkusím lidi naučit jíst kvalitní věci. Místo půl kila šunky si raději kupte dvacet deka, místo sýru ve slevě, který se sýrem nemá nic společného, si kupte třeba jen malý kousek, abyste věděli, jak skutečný sýr vlastně chutná,“ přibližuje Barchánek. A jak dodává, bylo to trochu legrační, jak před nějakými šestnácti lety chodil po mladoboleslavském nákupním centru Olympia, kde si pronajal malý stánek a lidem dával ochutnávat poctivou šunku a sýry. „Olympií projdou stovky až tisíce lidí denně, přesto to trvalo skoro rok, než se zákazníci začali vracet. Pak už bylo vyhráno. Pronajal jsem si další obchůdky v nákupních centrech v Liberci, v Praze na Černém Mostě a na Chodově. Musel jsem se za pochodu naučit hodně dalších věcí. Víte třeba, že deklarovaných 100 procent masa v šunce neznamená vždy 100 procent masa v šunce? V Čechách máme takovou specialitu: procento masa se udává na začátku výrobního procesu. A jsou tu výrobci, co maso pošlou do Itálie nebo do Německa a tam ho nechají takzvaně nastříkat, čili zvětšit objem vodou a chemikálií zhruba na dvojnásobek. Je to podvod, ale česká legislativa tohle umožňuje, zákazník si přečte text na obalu a je spokojen. Já ale takovou cestou jít nechci. Netrvám na tom, že budeme nejlevnější, to určitě ne, ale zákazníci za své peníze u nás koupí ověřenou kvalitu od poctivých výrobců z celé Evropy,“ vysvětluje Martin Barchánek.

MALÁ SKÁLA
Obchody označené jako Farma Natura lidé zaznamenali také v Malé Skále. Nejdříve to byl obchod na konci obce ve směru od Turnova. „Ten jsem získal v roce 2018 od Jiřího Mikuly, známého turnovského pekaře. Ten ve své době udělal několik špatných rozhodnutí a bohužel neskončil moc dobře. Věřím ale, že se k původní pekařině s kvalitou, na kterou lidi stáli frontu v bývalé jenišovické pekárně, brzy vrátí. Turnov si zaslouží mít i malé obchůdky plné řemeslných dobrot.“

Taková tedy byla cesta k prvnímu obchodu v Malé Skále. A jak se podnikání rozrůstalo, zájem zákazníků stoupal, tak zde otevřeli i druhou provozovnu naproti Boučkově statku, kde najdete i základnu pro cukrářskou výrobu, malou pekárnu a také manufakturu, kde vyrábí nakládané sýry a utopence. „Vše vyrábíme výhradně pro sebe a naše franšízové partnery, kteří působí v Plzni, Teplicích a Mnichově Hradišti. Po letech v nákupních centrech je tohle jiná zkušenost. Je to ale jediná cesta, jak nastavené kvalitativní požadavky držet, a naopak je ještě posouvat dál. A to i vizuální stránku. Jak říkají naši stálí zákazníci, vypadá to tady jako v malých obchodech třeba v Rakousku a jiných západních zemích.“
V provozovně naproti Boučkově statku má firma také administrativní zázemí, najdete tu sklady i vlastní výrobnu nanuků. Firma dnes zaměstnává přes třicet lidí, které v sezoně musí posílit mnoho brigádníků. „Už několikátý rok máme štěstí na prima mladé lidi. V hlavní sezoně už nás včetně franšízantů bude skoro osmdesát,“ upřesňuje Barchánek.

ZMRZLINA
Tohle téma si zaslouží samostatnou kapitolu. „Nikdy jsem neměl zmrzlinu moc rád. Bál jsem se vody, tak jsem začal jezdit na kajaku. Tak to se mnou je. Prostě to chci překonat. Někde v hlavě jsem měl, že i zmrzlina se dá udělat báječně, že je to vlastně takový dezert, se kterým se dá kouzlit tak, jako to dělají mistři cukráři třeba s větrníkem. V určité době jsem proto začal pátrat po tajích výroby zmrzliny. Při návštěvách různých destinací po světě jsem vždycky ochutnával tamní zmrzlinu, ale nikde mně moc nechutnala. Až jednou úplně náhodně jsem v malém chorvatském městě v boční uličce objevil skoro zapomenutého pana Zmrzlináře s velkým ´Z´. To bylo přesně ono. Všechno si připravoval sám, žádné průmyslově vyráběné směsi. Spřátelili jsme se, a tak začal můj makedonsko-český příběh. Moc si vážím toho, že mně vysvětlil filozofii výroby zmrzliny. Samozřejmě mně ale neprozradil úplně detailní receptury, takže trvalo ještě několik dalších měsíců, než se v našich podmínkách podařilo vyrobit zmrzlinu, která je, jak naši stálí zákazníci říkají, doslova návyková. V Itálii jsme sehnali speciální stroj na vlastní výrobu čerstvé zmrzliny, který tady ještě nebyl na trhu. Neprodáváme průmyslově vyráběnou zmrazenou směs, nesypeme ani pytle, které jsou ve většině strojů na točenou zmrzku. Ano, ta točená je většinou levná. Že ale mj. obsahuje zdraví škodlivá azobarviva, která jsou pro děti nebezpečná, to některým lidem bohužel nevadí. Je to vlastně takový paradox. Produkt, který je určený i pro děti, podle legislativy může obsahovat barviva, která pro děti vhodná nejsou. Takový už je náš svět,“ postěžoval si Martin Barchánek.
„Nikdy nebudeme soutěžit o nejlevnější zmrzlinu v kraji. Chtěl bych ale mít tu nejlepší, za kterou se naši zákazníci budou vracet. Jdeme dobrou cestou, protože v loňském roce jsme prodali téměř 250 tisíc porcí, což je asi 25 tun. Pořádná hromada! Jsme v libereckém Obchodním centru Nisa, chystáme prodej zmrzliny i v Obchodním centru Forum, máme dvě provozovny v Malé Skále a partnerská prodejní místa Vaše selka v Turnově a Mnichově Hradišti a Dědova farma v Plzni a Říčanech u Prahy.“

FILOZOFIE PRODEJE
„Posledních 16 let jsem věnoval celou svoji energii do projektu Farmy Natura. Se všemi dodavateli se znám osobně, když prodávám tvaroh, vím, že je to z farmy, kde čerstvě nadojené mléko putuje přímo do výroby a odtud hned směřuje k zákazníkovi. Leccos si už dokážeme vyrobit i sami, třeba nakládané okurky připravujeme podle receptu mojí babičky. A abych jen nekritizoval nedostatek odpadkových košů v Malé Skále, tak jsem ukončil prodej zmrzliny v papírových kelímcích a v Německu objednal speciální vaflovou misku na zmrzlinu. Když ji zákazník se zmrzlinou nesní a pohodí v přírodě, tak se miska rychle rozloží, nebo poslouží zvěři. Pro alergiky máme kornoutky v bezlepkové verzi. Velkou pozornost věnuji vybavení obchodů a vizuální stránce prodeje. Musí to u nás na zákazníka dýchnout domácí atmosférou, kde se dobře cítí,“ uzavřel Martin Barchánek (51), který trvale žije v Přepeřích.

PRÁZDNINOVÁ SOUTĚŽ O KILO ZMRZLINY
Soutěžní úkol: Vyjmenujte alespoň tři druhy zmrzliny, které jsou v nabídce prodejny Farma Natura v Malé Skále.
Odpověď pošlete e-mailem na adresu: info@turnovskovakci.cz, poštou nebo osobně na adresu redakce: TURNOVSKO V AKCI, Nádražní 1092, 511 01 Turnov, do středy 9. srpna do 16.00 hodin (podmínkou je kromě odpovědi uvést i jméno, telefonní číslo a obec či město, odkud jste). Heslo do e-mailu či na obálku je „Farma Natura“.
Tři vylosovaní čtenáři získají každý 1 kg zmrzliny! Výhra jim bude předána osobně v provozovně Farma Natura v Malé Skále naproti Boučkově statku.

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.