Víc než stovka lidí při odpoledním slavnostním aktu odhalení pamětní desky a desítky dalších zájemců včetně několika tříd dětí zdejších základních škol v průběhu dne. To byl čtvrtek 22. května v Turnově. Že se potomek slavného šlechtického rodu Jiří Kristián Lobkowicz narodil v Turnově v domě u Jizery naproti Jutě, je velkou novinkou i pro znalce regionu. Přítomný zástupce rodu a současný majitel mělnického panství Jiří Jan Lobkowicz připomněl, že v jeho rodině je tento předek váženou osobou, i když z tohoto světa odešel v mladém věku.
Turnovský rodák Jiří Kristián Lobkowicz (*1907) byl velmi úspěšným automobilovým závodníkem. S vozy značky Bugatti dosáhl několika významných úspěchů. Slibná kariéra talentovaného závodníka však skončila na berlínském okruhu Avus 22. května 1932. Tehdy Lobkowicz nezvládl své vozidlo Bugatti 54, krátce po startu havaroval a smrtelně se zranil. Podle ředitele Severočeského muzea v Liberci Jiřího Křížka se na skutečnost, že tento legendární závodník přišel na svět v Turnově, přišlo souhrou několika šťastných okolností. Velkou zásluhu na tomto „objevu“ mají především archiváři v Mělníku a v Děčíně. „Jiří Kristián Lobkowicz je dodnes velkou osobností, a to zejména mezi majiteli exkluzivních vozů značky Bugatti. To je ostatně i dokladem setkání majitelů vozů této značky v Turnově u příležitosti odhalení pamětní desky na jeho rodném domě. Tahle auta do běžného provozu prakticky nevyjíždějí, je to pocta legendárnímu závodníkovi i jeho rodnému městu,“ přiblížil Křížek.
Přítomný ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr připomněl další skutečnost, že na jediný den byl z Prahy do Turnova převezen závodní vůz Bugatti 51 z roku 1931. Jde o vůz, který je téměř stejný jako ten, ve kterém Lobkowicz ukončil svůj život. „Tento vůz prakticky neopouští brány technického muzea, kde je ozdobou jeho jedné části, ale rozhodli jsme se, že při této mimořádné příležitosti uděláme výjimku,“ uvedl ředitel. Tento krok ocenili i přítomní zástupci města a kraje. Pamětní desku na domě čp. 440 společně odhalili starosta města Tomáš Hocke a Jiří Jan Lobkowicz. Pamětní deska vznikla ve zdejší uměleckoprůmyslové škole. Jde o práci studenta ateliéru uměleckého odlévání Jana Kašpara, který práci zhotovil za vydatné pomoci Antonína Stratílka, dílenského mistra SUPŠ.
Ze strany města měl akci na starost vedoucí odboru kultury René Brož. „Mám velkou radost, že se nám velkým diplomatickým úsilím podařilo zapůjčit Bugatti z Národního technického muzea, mám radost, že se představení vozu a besed zúčastnili žáci ze všech zdejších základních škol, mám radost, že v průběhu dne přišlo tolik zájemců o automobilový sport,“ uvedl Brož. Podle něho je téma automobilismu na Turnovsku možná stejně nosné jako šperkařství a kamenářství, jen ještě nedostalo takovou podporu.
„Je tu několik tematických okruhů, jedním z nich mohou být osobnosti, které se podílely různým způsobem na rozvoji automobilismu – Jiří Kristián Lobkowicz, ale také Václav Laurin (Laurin-Klement), rodák z nedalekého Kamení, či Jiří Žďárský, který mezi válkami vyráběl na Trávnicích motocykly značky Perun a Vulkán. Kdo z rodilých a trvale žijících Turnovanů tyhle informace ví? V Turnově se jezdila plochá dráha, ale také třeba silniční závod směrem na Semily, určitě ještě existují v mnoha domácnostech obrazové materiály,“ přibližuje René Brož.
Mnoho výrobců automobilů i motocyklů v minulosti využívalo Český ráj na propagační materiály, a v neposlední řadě je třeba připomenout, že i v rámci Turnova funguje poměrně mnoho sběratelů, kteří se rádi svými čtyřkolovými miláčky pochlubí při nějaké akci. Nebo víte, že Pyrám v Ohrazenicích je největší dopravní značkou v Evropě? „Podle mě je zde velká příležitost k další propagaci regionu. Může to k nám přilákat další skupinu zájemců, kteří by třeba Turnov a Český ráj minuli,“ uzavřel Brož.