Kdyby se dalo soudit z jednoho jednání, tak na pozadí toho, co proběhlo včera večer při zasedání turnovského zastupitelstva, to vypadá, že ty neojstřejší hrany kolem přípravy nové odlehčovací (někdo také říká sběrné) komunikace z autobusového nádraží kolem atletického stadionu, jsou lehce zakulaceny. Nová silnice má řadu odpůrců, logicky těch, kterých se budoucí provoz na ní dotkne. Nyní ale došlo k mírnému vstřícnému posunu u obyvatel vilové čtvrti nad kasárnami. Část z nich, jak se včera zdálo, začala přemýšlet o tom, jestli by jim ona nová komunikace spíš nepomohla.
„Já v této čtvrti bydlím a přivítám, abych se autem na druhou stanu města mohl dostat jinudy než přes náměstí. Zvlášť v dopravních špičkách. A to dopravní zatížení v Hluboké ulici do budoucna ještě vzroste,“ řekl zastupitel Martin Hrubý. Podle něho dnes již nikdo nemluví o nějakém vnitřním dopravním okruhu, ale o sběrné komunikaci. Přitom právě návrh dopravního okruhu městem byl jedním z kontroverzních bodů, díky kterému zastupitelé na konci loňského roku neschválili Regulační plán centra města.
Ten je nyní „mrtvý“, proto radnice přichází se změnou územního plánu, která řeší tuto novou komunikaci a zobousměrnění Markovy ulice kolem Střelnice. „Všichni jsme ve volebních programem měli argumentaci, že s dopravou musíme něco dělat a ne jen přihlížet, jak centrem města popojíždějí kolony vozidel,“ zdůvodnila návrh starostka Hana Maierová.
Nechceme, aby se z naší poklidné vilové čtvrti pod Hrušticí stala dopravní tepna, aby město na náš úkor řešilo dopravu v centru tím, že ji přesune k nám. A kdyby nakonec nová silnice z autobusového nádraží vznikla, přejeme si, aby existovala taková dopravní opatření, která řidičům zamezí průjezd naší čtvrtí směrem na Semily. Navíc Na Lukách bude mostní těleso jen další překážkou při povodních a v zátopové oblasti to zhorší situaci… To jsou nejčastější – a jistě legitimní – námitky odpůrců stavby.Co se tedy nyní bude dít? Podle vedoucího odboru rozvoje Ing. Kanclíře, se ani z daleka silnice ještě nestaví ani neprojektuje. „Pouze v územním plánu pro ni děláme prostor,“ řekl Kanclíř. Navíc připomněl, že v územním plánu stávajícím (z roku 1996) již podobná komunikace je, pouze je trasována o pár stovek metrů dál (do Žižkovy ulice ústí až u penzionů pro důchodce). Dnešní návrh změny územního plánu tuto trasu ruší (byla navíc vedena jako možný průtah na Semily) a nové dává statut pouze místní, odlehčovací komunikace. Zastupitelé na včerejším jednání vzali na vědomí postup prací, čímž de fakto vyslovili se záměrem první souhlas. Nyní dojde na zadání návrhu změny územního plánu, který se musí projednat se všemi dotčenými institucemi a občany, poté dojde k jeho úpravě na základě připomínek a teprve potom proběhne veřejné projednání s občany. Tento proces bude trvat nejméně rok, v turnovských poměrech se dá očekávat spíše déle. Že by už na stavbu někdo sháněl peníze například z fondů Evropské unie, to na jednání nezaznělo, takže termín realizace je hodně virtuální a může se pohybovat od tři až pěti let klidně do deseti a víc. Snad do té doby bude alespoň hotová nová silnice na Semily z Valdštejnska. Jestli ne, tak to bude v Hluboké ulici a na náměstí již dopravně neřešitelné.
Druhou změnou územního plánu je návrh na zobousměrnění Markovy ulice. Město bude muset vykoupit a nechat zbourat dva domy v horní části, což řešitelné je. Nikdo ze zastupitelů tento návrh nerozporoval, Markovou ulicí budeme tedy asi již v dohledné době jezdit oběma směry.
Jen ještě jedna „drobnost“. Když se podíváte na přiložený plánek navrhované nové komunikace, je tam kromě trasy z autobusového nádraží do Žižkovy ulice namalována i část od kruhové křižovatky v Sobotecké ulici kolem budoucího možného obchodního centra na Koňském trhu do Palackého ulice. O ní se na včerejším zasedání vůbec nemluvilo. Nebylo o čem?
Komentář: Chápu obyvatele vilové čtvrti i Konělup, kterých se nová, odlehčovací komunikace dotkne. Ale – za několik let diskusí nikdo s žádným jiným návrhem nepřišel a ani nic jiného (lepšího) nevymyslel. Není náhodou čas začít už konečně něco konkrétního s katastrofální dopravou v Turnově dělat? Vždyť dnes i mimo dopravní špičky auta centrem jen popojíždějí. Co bude za pět, deset let? Utopíme je v diskusi?
Vilovou čtvrť kolem kasáren mám moc rád, je skvělou vizitkou městských plánovačů a architektů 30. let minulého století. Kdyby přímo nad ní, na Hruštici a Károvsku, nevyrůstala nová čtvrť s desítkami domů a stovkami obyvatel, zůstala by poklidnou další desetiletí. Dnes bude, bohužel, ať se to někomu líbí nebo nelíbí, logicky pro nové obyvatele hlavní příjezdovou trasou z dolní části města. Jestli tedy zdejší lidé měli proti něčemu bojovat, tak proti zástavbě na Hruštici. Ta je dnes ale realitou a možná se tak i vyplní to, co řekl na zasedání zastupitelů Ing. Kanclíř: „Až budou na Hruštici postaveny další nové domy, může se stát, že dnešní odpůrci budou radnici žádat o urychlení výstavby odlehčovací komunikace…“