OSLAVU KONCE LETOŠNÍ SEZONY PARNÍCH JÍZD ZAŘÍDILA SOUPRAVA HISTORICKÝCH NÁKLADNÍCH VAGONŮ

0

V sobotu 17. října projel Českým rájem mimořádný nákladní vlak složený z historických nákladních vagonů. Šlo o ukázku další činnosti, která vzniká kolem Klubu přátel železnic Českého ráje. Letní jízdy parního vlaku v čele s turnovskou parní lokomotivou řady 310, řečenou „Babička“, již mají svoji tradici, jsou velmi oblíbené a vyhledávané turisty a obyvateli regionu.Předsedy klubu Josefa Semeckého a jednoho ze členů klubu, Radka Mansfelda, jsme se zeptali:

200910211852_zap_461_09_babicka

* Kolika akcí se turnovská mašinka řady 310 letos zúčastnila? Zahráli jste si také v nějakém novém českém filmu?
Semecký: Letos to jen v Českém ráji byla zhruba desítka akcí, byli jsme na oslavách 100. výročí Riegrovy stezky v Semilech i na festivalu Jičín – město pohádky, o prázdninách to byly již tradiční jízdy z Turnova do Semil a do Rovenska pod Troskami, letos poprvé se speciálním divadelním vagonem. Vyzkoušeli jsme si také spolupráci se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou, a tak se při jedné jízdě vlak proměnil v malou nemocnici. Jako každoročně naše mašinka posloužila filmařům. Natáčeli jsme na Liberecku film Sněžná noc, který měl nedávno v televizi premiéru, byli jsme i na natáčení filmu s názvem Smyčka, který se odehrává po roce 1948.

 

n200910211910_zap_462_09_babicka* Jedním z vrcholů letošního roku na železnici v našem regionu bylo květnové 150. výročí trati Pardubice – Liberec. Velká sláva to byla i přímo v Turnově, proběhl zde křest poštovní známky za účasti autorů, v jednu chvíli byly na zdejším nádraží čtyři parní vlaky, mezi nimi i ten v čele s turnovskou „Babičkou“. Byl to i pro vás jeden z vrcholů činnosti?

Semecký: Pro mě je každá zdařilá akce vrcholem činnosti, vždy je důležité, aby lidé byli spokojeni. Tím myslím veřejnost, ale i personál vlaku, který akci zajišťuje, čímž bych chtěl všem členům našeho klubu poděkovat. Co se týká akce k 150. výročí trati Pardubice – Liberec, tak za to patří dík hlavně Společnosti železniční z Jaroměře a zejména Ing. Tauchmanovi, který byl hlavním koordinátorem oslav. My jsme pouze v Turnově, Liberci a v Jaroměři zajistili vše dle přání. Každopádně to byla asi největší akce tohoto druhu na Turnovsku za poslední desetiletí, v tomto rozsahu se těžko bude v nejbližší době opakovat.

 

* Jaká je obecně obliba parních jízd, nezvykli si na to lidé až příliš a neberou to jako samozřejmost?

Semecký: Já si myslím, že zájem o parní jízdy je stále stejný, i když je pravda, že když se ukážeme v jiných lokalitách, tak přijde více lidí, což je naprosto logické. V Českém ráji jsou místní lidé na parní vlaky už více zvyklí. I zde ale máme své stálé „zákazníky“, kteří s námi jedou vždy.

 

* V letošním roce jste se již několikrát prezentovali jednou novinkou, a to jsou zrenovované historické nákladní vagony. Málokdo ví, že práce na jejich renovaci probíhá v bývalém turnovském lokomotivním depu. Jak se to stalo, že se historické nákladní vagony objevily právě tady?

Semecký: Čirou náhodou jsme se seznámili s Radkem Mansfeldem, který je majitelem několika nákladních vozů. Naším snem bylo mít časem k dispozici celý vlak složený z historických vagonů. Na to ale bohužel nemáme kapacity finanční i časové. Všichni to děláme jako koníček, jízdy parních vlaků organizujeme ve svém volném čase. Po prvním kontaktu s Radkem proběhlo i první setkání, na kterém jsme se domluvili, že on své vozy přestěhuje k nám, do prostor bývalého lokomotivního depa, kde budou postupně zrekonstruovány a společně pro ně budeme hledat další využití. To byl například divadelní vagon, ve kterém letos v létě poprvé hrál pro děti loutkářský soubor Na Židli.

Mansfeld: Do Turnova byly převezeny nákladní vozy ze dvou deponií, a to z železničního muzea ve Zlonicích a z deponie v Zálužanech u Chabařovic. V Turnově je lepší dílenské zázemí, nadmíru vstřícný postoj členů Klubu přátel železnic Českého ráje, společně hledáme cesty dalšího využití. Je tu také možnost umístit vozy v krytých prostorách.

 

* Kolik historických nákladních vagonů je v současné době opraveno? Je mezi nimi nějaká rarita?

Mansfeld: V turnovské výtopně najdete dvanáct nákladních a dva služební vozy. Mezi rarity patří především pivovarský vůz firmy Ringhoffer z roku 1890 dodatečně rekonstruovaný na hnací vozidlo; mezi další zajímavé vozy patří tříosý pruský služební vůz z roku 1902, tříosý kotlový vůz z roku 1888 a dvouosý lehký krytý vůz vyrobený v roce 1882. V současné době se v Turnově nacházejí čtyři kompletně zrenovované nákladní vozy.

 

* Váš „koníček“ je velmi finančně náročný. Musíte shánět peníze na řádné prohlídky lokomotivy a na vlastní parní jízdy, protože běžní cestující parního vlaku by náklady těžko zaplatili. Pro představu, nakolik vyjde jedna jízda vlaku mezi Turnovem a Rovenskem pod Troskami při sečtení všech nákladů?

Semecký: Odpovím velmi stručně, po sečtení všech nákladů je to na této trase asi 30 tisíc korun.

 

n200910211853_zap_463_09_babicka* Jak již bylo zmíněno, letošní sezonu jste zakončili symbolickou vyjížďkou parního vlaku s historickými nákladními vagony mezi Turnovem a Rovenskem pod Troskami. Jaké by mělo být využití těchto vagonů?

Mansfeld: Vzhledem k stáří vozů a technologiím, které se při výrobě užívaly, nelze tyto vozy použít v pravidelném provozu a jejich využití je omezeno jen pro muzejní a nostalgické účely. Z některých vozů se do budoucna stanou mobilní expozice zabývající se historii a vývojem železniční dopravy, vznikem a vývojem Klubu přátel železnic Českého ráje. Další vozy budou použity pro zpestření jízd pořádaných tímto klubem a pro příležitostné filmování a fotografování. Naší základní snahou je uvést vozy do původního stavu a ukázat je lidem.

 

* Kdyby vaši práci chtěl někdo podpořit například finančním darem nebo se stát členem klubu, co by měl udělat?

Semecký: Za finanční příspěvek budeme samozřejmě vděční, není to v dnešní době jednoduché sehnat peníze na provoz lokomotivy a vagonů. V případě, že by se někdo chtěl stát naším členem, může napsat na e-mail: semecky.josef@seznam.cz. Budeme vděční za každou formu podpory a za každou ruku, která pomůže. Výsledkem je nádherný pocit, když zazní zvuk parní píšťaly a souprava se dá za nadšení cestujících i lidí kolem trati do pohybu. Není to jen nostalgie, je to také poklona zručnosti našich předků…

 

* Děkuji za rozhovor.

-pch-

 

(Pozn. aut.: Číslo účtu Klubu přátel železnic Českého ráje je 165480284/0300,variabilní symbol 171009.)

Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.