Větší důraz na aktivní propagaci Českého ráje navenek a nová témata, jak návštěvníky regionu více zaujmout. To je výsledek jarního fóra cestovního ruchu, kterého se v minulém týdnu v Turnově zúčastnili zástupci členské základny Sdružení Český ráj. „Města, menší i větší obce, ale i podnikatelé a neziskové organizace mají možnost vyjádřit se k cílovým skupinám, na které by měla být v následujících třech letech zaměřena propagace regionu Český ráj. Společně se snažíme hledat nové možnosti a aktivity. Našimi hlavními cíli jsou spokojený návštěvník, který se bude opakovaně do regionu vracet, prodloužení turistické sezony a rozmístění turistů i do méně známých lokalit,“ uvedla Pavla Bičíková, která pro Sdružení Český ráj zpracovává dlouhodobější výhledy činnosti.
Účastníci setkání, kteří se v Turnově sešli v reprezentativním složení i počtu, se shodli, že některé nabízené aktivity je již třeba pozměnit a nově doplnit. Týká se to například „Putováním za pověstmi Českého ráje“, což je v posledních letech oblíbená nabídka pro rodiče s dětmi, kteří poznávají jednotlivá místa v Českém ráji a plní úkoly. Toto putování může být doplněno o nabídku cestování za filmovými pohádkami Českého ráje. „Skoro v každé druhé zdejší vesnici, ve skalních městech, na hradech, zámcích, ale třeba i na Dlaskově statku byla natáčena nějaká známá česká pohádka. Byla by škoda nevyužít spojení známého příběhu a konkrétního místa,“ přibližuje Bičíková.
Nové podoby by se měla dočkat také tradiční červencová akce „Kámen a šperk v Českém ráji“, která se odehrává vždy o prvním prázdninovém víkendu v Turnově a potom v menší míře ve zdejším muzeu a v Galerii DUV Granát Turnov, jehož pracovníci návštěvníkům předvádějí zpracování drahých kamenů. V případě této akce se nabízí rozšíření na oblasti zahrnující celý Geopark Český ráj. Nově by také měly vzniknout propagační materiály a nabídky pro turisty, které je zavedou za technickými památkami (od letošního jara bude například otevřena pro veřejnost elektrárna ve Spálově na Riegrově stezce), připravuje se také souhrn adrenalinových aktivit regionu od skalního lezení přes lanová centra po létání na padácích, tedy vše, co spadá pod nově definovaný pojem „zážitková turistika“. Větší propagaci by měly dostat rozhledny Českého ráje, dojde i k rozšíření turistické nabídky putování za Albrechtem z Valdštejna.
„Balancujeme na hranici mezi patriotismem k Českému ráji a realitou, která je bohužel taková, že zahraniční návštěvníci kromě Prahy, Karlových Varů, Kutného Hory a Českého Krumlova další regiony vyhledávají minimálně. Snažíme se oslovovat cestovní kanceláře, nabízet zajímavé aktivity v Českém ráji, dobře funguje spolupráce s jednotlivými krajskými úřady zejména při účasti našich zástupců na veletrzích cestovního ruchu. Český ráj bude ale patrně i nadále oslovovat hlavně českou klientelu a zejména rodiny s dětmi,“ shrnul problematiku předseda Sdružení Český ráj Aleš Hozdecký. Tomu se podle něho musí i přizpůsobit turistická nabídka.
Jak v diskusi na fóru cestovního ruchu dále zaznělo, mělo by se při tvorbě propagačních materiálů postupovat ve větší spolupráci jednotlivých obcí a regionů, aby byly finanční prostředky lépe využity, kritizována byla poměrně nízká nabídka služeb, chybí odstavná parkoviště, toalety, rozšířené otevírací hodiny odchodů, půjčovny sportovních potřeb ad.