(aktualizace původního textu z 24. června)Chtělo by se říci: Konečně! Jedno z nejbolavějších míst v srdci Turnova se v současnosti začíná řešit. Tázlerova ulice. Poliklinika s ordinacemi lékařů. Chaoticky zaparkovaná auta a mezi nimi se prolétající chodci. Malé parkoviště v dolení části u Stebénky. To ve všední dny bývá plné už od časného rána. A přestože není kde zaparkovat, auta do úzké uličky stále přijíždějí. Nadávky řidičů a chodců, musí-li sem sanitka, je to často neřešitelný problém, i pro ni vyhrazené místo bývá totiž občas plné.
„V současné době máme hotovou architektonickou studii Tázlerovy ulice včetně řešení povrchů a osvětlení,“ uvádí Ludmila Těhníková, vedoucí odboru správy majetku turnovské radnice. Hlavním impulsem pro zpracování studie je podle ní projekt Čistá Jizera, který mj. řeší výstavbu nové a opravu staré kanalizace v centru města. A první ulice, kde se bude dělat nová kanalizace, by mohly být rozkopány už v příštím roce. „Chceme být připraveni, jestliže na práce v Tázlerově ulici dojde a také si uvědomujeme současný špatný stav. Kvalitou povrchů vozovky a chodníků počínaje a chaotickým parkováním konče,“ přibližuje Těhníková. Současnost je už opravdu neudržitelná. Automobily jsou často zaparkovány tak, že zužují průjezd, ostatní je musí objíždět po chodníku, parkuje se běžně v protisměru těsně před vchodem do domů.
Studie rekonstrukce ulice je zpracována ve dvou variantách. Rozdíl je hlavně v řešení dolení části od křižovatky s Vejrichovou ulicí směrem dolů k poliklinice. Obě varianty nabízejí plnohodnotný 1,5 metrů široký chodník po jedné straně a jízdní pruh šíře 3 metry. Asfalt by měl být vyměněn za dlažbu.
První varianta klade důraz na zachování parkovacích míst v druhé části Tázlerovy ulice u polikliniky. Hlavní myšlenkou této varianty je přemístění odstavného pruhu se zálivy známými z Nádražní ulice ke straně naproti poliklinice, kde by také měl být chodník. Na druhé straně by se parkovat nesmělo. Zhruba uprostřed ulice je navržena „výhybna“ pro vyhýbání protijedoucích aut.
Druhá varianta parkování v Tázlerově ulici zakazuje po obou stranách s tím, že by mělo dojít k rozšíření parkoviště u Stebénky vykoupením jedné parcely. Prosadit tuto variantu by asi bylo složitější, protože bude narážet na nesouhlas vlastníků nemovitostí v ulici, kteří logicky chtějí zaparkovat přímo před svým domem.
Předvídáte-li, že se zde objeví parkovací automaty, předvídáte správě. I to by možná pomohlo plynulejší obměně vozidel.
Bohužel i po rekonstrukci Tázlerovy ulice zde zůstane mnoho těžko řešitelných problémů. Pokud zde bude fungovat poliklinika s vyhledávanými ordinacemi lékařů, bude tu stále větší provoz než by si úzká ulička zasloužila. V některých dřívějších materiálech se objevovala možnost vybudování nové komunikace ze Sobotecké ulice zahradou zvláštní školy zadem do Tázlerovy ulice, která by se tak stala minimálně jednosměrně průjezdnou. Toto řešení se například objevilo v návrhu tzv. Regulačního plánu centra města, který však zastupitelstvem města nebyl schválen. V oblasti jsou navíc složité majetkové poměry.
„Předmětem současného řešení Tázlerovy a Verichovy ulice nebylo propojení až do ulic Sobotecká nebo Antonína Dvořáka. Návrh však tuto možnost v budoucnu nevylučuje. Současný platný územní plán města ale zná pouze propojení Tázlerovy ulice podél Stebénky stávající cestou, tedy lávkou pro pěší,“ vysvětlila vedoucí odboru správy majetku Ludmila Těhníková.
Ať už tedy bude za rok nebo za pět let realizována jedna nebo druhá varianta, bude to dobře, protože si ulice v samém historickém centru města rekonstrukci zaslouží. Dopravně to ale bude z výše uvedených důvodů stále řešení na půl cesty…
AKTUALIZACE:
Zastupitelé města na svém zasedání 26. června vyslovili souhlas s variantou možnosti parkování v Tázlerově ulici po jedné straně s důrazem na možnost budoucího propojení novou komunikací ze Sobotecké ulice. Tím by se Tázlerova ulice stala jednosměrnou s lepší dopravní obslužností.