O intenzitě dopravy ve městě a možnostech řešení jsme si povídali se starostou Turnova Tomášem Hockem. „Podle mého názoru se vše odvíjí od stavby jižního obchvatu města, tedy rychlostní silnice S5 na Jičín a Hradec Králové. Projekt stále leží na Ministerstvu životního prostředí, čeká se na veřejné projednání připomínek k vlivu na životní prostředí, které ze zákona musí proběhnout, ale z důvodu pandemie koronaviru se uskutečnit nemůže,“ uvádí starosta. Až bude tento dopravní koridor v provozu, teprve tehdy můžeme podle něho ve městě řešit místní dopravu, tranzit přes náměstí a nějakou odlehčovací komunikací nebo změnu režimu dopravy – třeba zjednosměrnění některých ulic. „Do té doby ale nic uskutečnit nelze, protože se proti záměru vždy postaví veřejnost, která si pod pojmem odlehčovací komunikace představí přetížené kamiony, které nyní jezdí Hlubokou ulicí,“ doplnil Hocke s tím, že co do intenzity dopravy v centru jsou na tom některá města daleko hůř, což samozřejmě není argument.
Dvě konkrétní věci by mohly pomoci čtvrti u nádraží, resp. příjezdu do města ve směru od Čtveřína, kdy řidiči musí úplně zbytečně jet Nádražní ulicí a zatěžovat místní dopravu. Jedná se o sjezdy a nájezdy na průtah ve Fučíkově ulici a v Ohrazenicích. „Blíže k realizaci je pravděpodobně sjezd a nájezd ve Fučíkově ulici, kde město vykoupilo od soukromých osob dům, který bude nutné zbourat. Podle mých informací se na projektu sjezdu a nájezdu intenzivně pracuje, záměr by měl být v blízké době dokončen v podobě stavebního povolení. V Ohrazenicích u bývalého autosalonu a dnešních stavebnin se bude jednat o zobousměrnění stávající komunikace a stavbu nájezdu na průtah směrem do města. Do konce roku by mohlo být vydáno stavební povolení. Je dost možné, že obě stavby budou zahájeny v příštím roce,“ shrnul starosta.
Čas od času se diskutuje, jestli by dopravě ve městě a parkování pomohl parkovací dům. Když pomineme poměrně vysoké náklady na vlastní stavbu, tak musíte řešit problémy s nárůstem dopravy v daném místě, takže představa o parkovacím domě třeba u Havlíčkova náměstí se zdá lichá. „Poměrně hodně jsme o tom diskutovali v komisích města a na radě, a myslím, že ve městě je jediné vhodné místo, kde by parkovací dům mohl být, a to je plocha u autobusového nádraží Na Lukách. Hovoří se také o nástavbě na terminál u nádraží, která je na nástavbu dimenzována, ale tady zatím půjdeme cestou dalších parkovacích ploch. Město nedávno koupilo pozemky u železničního zdravotního střediska sousedící s terminálem, kde poměrně jednoduchou úpravou budou k dispozici další místa na parkování. Také doufám, že se situace pohne na druhé straně v areálu bývalých uhelných skladů. Majitelé mají nově zájem svůj majetek řešit, takže se současně s tím i ukáže, jak tuto lokalitu nově pojmout z pohledu dopravy a parkování,“ uzavřel Hocke.