V MNICHOVĚ HRADIŠTI ZAČALI S ÚSPĚCHEM PROVOZOVAT SDÍLENÁ JÍZDNÍ KOLA, ZÁJEM JE VELKÝ. A CO TURNOV?

0

Na začátku dubna začali v Mnichově Hradišti ve spolupráci s bikesharingovou firmou Nextbike Czech Republic provozovat systém sdílení jízdních kol. Díky podpoře Nadačního fondu ŠKODA AUTO je prvních 15 minut každé jízdy pro všechny uživatele zdarma.

Systém sdílených kol Nextbike čítá 35 jízdních kol s nízkým nástupem. Kola jsou vybavena třírychlostní přehazovačkou a hliníkovým rámem. Stojanů, kde mohou občané kola vracet, je pro začátek v Mnichově Hradišti dvanáct. Najdete je u terminálu u nádraží, na náměstí, u zámku a na dalších místech ve městě, jako jsou třeba školy, obchody a objekty služeb. Velkým benefitem je také propojení se systémem sdílených kol v Mladé Boleslavi, díky kterému mohou uživatelé volně jezdit i mezi oběma městy. „Jsme velmi rádi, že se Mnichovo Hradiště stalo dalším městem v regionu, kde můžeme nabízet naše služby. Věříme, že sdílená jízdní kola přináší nejrychlejší, nejlevnější a ekologicky nejšetrnější možnost dopravy, zároveň podporují i zdravý životní styl,“ říká jednatel společnosti Nextbike Czech Republic Tomáš Karpov.

„Usilujeme o to, aby se Mnichovo Hradiště stalo lepším místem k životu. K tomu patří proměna veřejných prostranství v místa příjemná a bezpečná pro jejich uživatele a odolná vůči klimatickým změnám, nebo podpora nemotorové dopravy ve městě,“ vyjmenovává důvody pro vznik této služby starosta Mnichova Hradiště Ondřej Lochman a dodává: „Naším cílem je dostat do ulic více chodců a cyklistů, tak jak je to běžné třeba v Dánsku. K tomu je však potřeba přívětivějších ulic. Druhou složkou je podpora infrastruktury pro pěší či cyklisty ve městě a tímto směrem míří pilotní ročník sdílených kol Nextbike.“

…a na náměstí

Sdílená kola budou v Mnichově Hradišti prozatím v provozu od dubna do listopadu. Pokud se osvědčí, mohou v ulicích města zůstat i v dalších měsících a může dojít k rozšíření jejich počtu. Projekt v Mnichově Hradišti podporuje i významný lokální zaměstnavatel – firma Kofola.
Kolo si lze půjčit jednoduše přes mobilní aplikaci nebo zákaznickou linku. Celý proces trvá díky elektronickému zámku pouze několik sekund. Platba probíhá prostřednictvím platební karty přes naskenovaný QR kód. Prvních 15 minut jízdy je pro uživatele zdarma, každých dalších 30 minut jízdy je zpoplatněno šestnácti korunami. Kolo si takto můžete vypůjčit i na 24 hodin za 150 Kč. Lidé si mohou jízdní kola vyzvednout ve stojanech na libovolném místě ve městě a stejně tak libovolně zase do parkovacích stojanů odložit. Jízdní kola jsou průběžně servisována, v rámci hygienickým opatření procházejí i pravidelně dezinfekcí.

„Po necelých dvou měsících provozu můžeme konstatovat, že zájem o sdílená kola je ze strany veřejnosti velký. Je to velmi pohodlné, když třeba přijedu na terminál k nádraží a potřebuji se rychle dostat třeba na náměstí, ke škole nebo do sportovního areálu, prostě si u stojanu kolo vyzvednu a na daném místě zase odložím. Zatím neevidujeme žádnou ztrátu kola, jen občas ho někdo nevrátí zpět do stanice, ale to je ze zkušeností běžné v každém městě. Dotyčnému v tom případě přijde nejdříve upozornění v aplikaci a až napodruhé je to řešeno pokutou dle pravidel o výpůjčce sdílených kol. Sdílená kola jsou pro naše město jednoznačně přínosem,“ hodnotí Aleš Rychlý z kanceláře vedoucího úřadu MěÚ Mnichovo Hradiště.

SDÍLENÁ KOLA V TURNOVĚ?
Před časem se o této službě hovořilo také v Turnově, ale šlo pouze o malou sondu, jestli by lidé o sdílená kola měli vůbec zájem. Přece jen je zde jiný terén než v „rovinatém“ Mnichově Hradišti.
Zeptali jsme se zastupitele Josefa Uchytila, který s nápadem přišel: „V Turnově jsme uvažovali o sdílených elektrokolech, právě kvůli terénu. S elektrokoly jsou ovšem spojeny mnohem vyšší náklady, a to nejen pořízení samotného elektrokola, ale třeba i dobíjení baterií. Na jaře 2019 proběhla anketa mezi občany Turnova, ze které byl zájem patrný, nicméně nikoli za účelem pohybu po městě, ale jako víkendová zápůjčka na cesty po Českém ráji. Více než polovina dotázaných odpověděla, že by využila elektrokola pro výlet a volný čas a ještě příležitostně. Na to by městská elektrokola nebyla stavěná. A pokud by byla, jsem toho názoru, že turistickou poptávku nemá řešit město, ale je to skvělá příležitost pro podnikatelské subjekty.
A když bychom se vrátili k možnosti standardních jízdních kol bez doplňkového pohonu, tak je tu obava, že by je lidé v Turnově využívali hlavně pro cestu „z kopce“ a kola by se tak hromadila jen na určitých místech. I to je ale řešitelné, například technické služby by musely kola častěji převážet. Obecně je nápad sdílených kol dobrý, vzhledem ke sklonovým poměrům v Turnově by ale bylo hledání optimálního modelu docela složité.“

(TvA s využitím TZ Mnichova Hradiště)

ODKAZY
* https://www.mnhradiste.cz/, https://www.mnhradiste.cz/sdilena-kola
* https://www.nextbikeczech.com/
* www.nfsa.cz

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.