Letní turistická sezona 2019 se blíží a přípravy na ni jsou v plném proudu. O tom, že ta loňská byla návštěvnicky silná, svědčí i následující statistické údaje.
Monitoring turistické návštěvnosti byl prováděn na 65 turistických atraktivitách, které v roce 2018 navštívilo 1,8 milionu turistů, což je ve srovnání s rokem 2017 téměř totožný výsledek. K nejvyhledávanějším cílům, kde návštěvnost výrazně překročila hranici 200 tisíc turistů, patří Škoda auto muzeum (273 811) a Zámecký resort Dětenice (242 521).
Následují Prachovské skály, Hrad a zámek Staré Hrady, zámek Sychrov, hrady Trosky, Kost a Valdštejn, Bozkovské dolomitové jeskyně a zámek Humprecht. Některé památky zaznamenaly oproti roku 2017 mírný pokles, který je především přičítán loňskému velmi horkému létu.
Pokud jde o informační centra, celkový počet turistů i místních obyvatel, kteří v loňském roce využili jejich služeb, oproti roku 2017 vzrostl. Tradičně největší návštěvnost mělo informační centrum v Jičíně s více než 132 tisíci návštěvníků, následuje Mladá Boleslav (55 406) a Turnov (48 601). Přes 40 tisíc návštěvníků uvádí také infocentrum v autokempu Sedmihorky, což jen potvrzuje popularitu tohoto vyhledávaného areálu.
„Celkem sledujeme návštěvnost v 17 informačních centrech Českého ráje, která jsou našimi strategickými partnery pro propagaci regionu. Společně s nimi aktualizujeme naše internetové prezentace, vytváříme propagační materiály, představujeme region na veletrzích, zajišťujeme statistiky – zkrátka bychom bez této spolupráce nemohli dobře fungovat,“ říká Jitka Kořínková ze Sdružení Český ráj.
Nově od roku 2018 monitoruje Sdružení Český ráj také návštěvnost akcí, bazénů a koupališť. „Víme tak, že nejvyhledávanějšími akcemi v regionu jsou Rally Bohemia se zhruba 70 tisíci diváků a Jičín – město pohádky se zhruba 60 tisíci návštěvníků. I čísla týkající se vodních atraktivit jsou poměrně zajímavá. Bazény a koupaliště v Českém ráji ročně navštíví více než 770 tisíc lidí,“ doplňuje Jitka Kořínková.
A jak to vypadá s návštěvností na oblíbené cyklostezce Greenway Jizera? I zde byl zaznamenán meziroční nárůst, a to o téměř 10 % – ze 159 507 na 174 593 uživatelů, z čehož byla asi polovina cyklistů.
Sdružení samozřejmě sleduje také návštěvnost on-line prezentací, která v souladu s aktuálními trendy stále roste. Hlavní web s doménou www.cesky-raj.info, který v roce 2018 prošel kompletní přestavbou, navštívilo více než milion uživatelů, což je téměř 100 % nárůst oproti roku předchozímu.
Další produktové weby jako ceskyrajdetem.cz, zlatastezkaceskehoraje.cz, greenway-jizera.cz či ceskyrajbezbarier.cz pak měly v součtu téměř 284 tisíc zobrazení.
Zvyšuje se také sledovanost regionu na sociálních sítích, facebookový profil @ceskyraj.ceskyraj měl k 31. prosinci 2018 celkem 7 700 fanoušků a ke konci března je již evidován nárůst o téměř tisíc dalších příznivců.
(TZ Sdružení Český ráj)