Ačkoliv je letní turistická sezona ještě daleko, na památkových objektech i v informačních centrech již probíhají přípravy na nápor turistů, kterých v Českém ráji každým rokem přibývá. Svědčí o tom i následující statistické údaje o loňské návštěvnosti atraktivit a infocenter v Českém ráji. Informace každoročně ve spolupráci s partnery zpracovává Sdružení Český ráj.
NÁVŠTĚVNOST TURISTICKÝCH ATRAKTIVIT V ROCE 2017
Monitoring návštěvnosti byl prováděn v 65 turistických atraktivitách, které v roce 2017 navštívilo v celkovém součtu 1 825 143 turistů, což je přibližně 4 % nárůst oproti roku 2016.
K nejvyhledávanějším turistickým cílům, kde návštěvnost výrazně překročila hranici 200 tisíc turistů, patří Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi (254 143) a Zámecký resort Dětenice (239 617). Dalšími nejnavštěvovanějšími atraktivitami v regionu jsou Prachovské skály (152 000), Hrad a zámek Staré Hrady (147 500), Zámek Sychrov (121 511), hrad Trosky (112 148), hrad Kost (83 609) či Bozkovské dolomitové jeskyně (68 000). Významný nárůst návštěvnosti byl v loňském roce zaznamenán také např. na Zámku Hrubá Skála (nárůst 47 %) a v Muzeu Českého ráje v Turnově (nárůst 15 %).
VÝVOJ NÁVŠTĚVNOSTI V ROCE 2017 V TURISTICKÝCH INFORMAČNÍCH CENTRECH ČESKÉHO RÁJE
Celkový počet turistů i místních obyvatel, kteří v loňském roce využili služeb informačních center ve třech největších městech regionu, oproti roku 2016 mírně vzrostl, a to díky MIC v Jičíně, kde byla dokonce překročena hranice 100 tisíc návštěvníků. Nejvyšší návštěvnost vedle Jičína (107 785) vykazují informační centra v Turnově (49 257) a v Mladé Boleslavi (45 648). Výraznější nárůst počtu turistů byl zaznamenán v informačních centrech v Lomnici nad Popelkou, Železném Brodě, Mnichově Hradišti a ve Zvířeticích.
Co se týká zahraničních turistů, tvořili 4 % z celkového počtu návštěvníků výše uvedených informačních center a nejsilnější skupinou, která region navštěvuje, zůstávají turisté z Polska, Německa a Holandska.
„Celkovou návštěvnost ze všech informačních center v regionu nejsme bohužel schopni porovnat s rokem 2016, ačkoliv data máme k dispozici. Za loňský rok nám totiž statistiku zvyšují data z nově otevřeného informačního centra ve Svijanech, které navštívilo více než 12 tisíc turistů, ale oproti tomu zase v jiných informačních centrech byl z provozních důvodů provoz omezen, a to se samozřejmě na návštěvnosti projevilo negativně. Data tedy nelze zcela objektivně srovnávat,“ doplňuje Lucie Rakoušová ze Sdružení Český ráj.
NÁVŠTĚVNOST INTERNETOVÉ PREZENTACE
Oficiální stránky regionu www.cesky-raj.info zaznamenaly v loňském roce přibližně 518 tisíc návštěv (Google Analytics), dalších bezmála 116 tisíc návštěv registrují tematické weby – www.ceskyrajdetem.cz, www.regionalniprodukt.cz, www.greenway-jizera.cz, www.albrechtzvaldstejna.cz, www.zlatastezka.info, www.ceskyrajbezbarier.cz.
Internet je tedy pro návštěvníky regionu stále důležitým informačním kanálem a sledování návštěvnosti webových stránek nám v mnohém napoví o chování a potřebách turistů v regionu. Nejvíce jsou vyhledávány kategorie ubytování a služeb a tipy na výlety. Nejsilnější skupinou, která stránky navštěvuje, jsou uživatelé ve věku 25-44 let.
„Dobrou zprávu je, že se návštěvníci webových stránek v brzké době dočkají jejich nové podoby, která by měla zajistit větší přehlednost a soulad s moderními trendy,“ prozrazuje Lucie Rakoušová.
Údaje o návštěvnosti jsou průběžně uveřejňovány na internetových stránkách regionu Český ráj www.cesky-raj.info.
(Zdroj: TZ SČR)