Těžko uvěřitelných 1 306 720 volání bylo zaznamenáno v roce 2008 na lince telefonního centra tísňového volání 112 (TCTV 112) v Libereckém kraji. Pouze ale v 10 866 případech se jednalo o ohlášení události, při které bylo třeba pomoci alespoň jedné ze složek Integrovaného záchranného systému, například hasičů, policistů, záchranářů zdravotnické služby, pohotovostních služeb, aj.
Z celkového počtu 10 866 hovorů, které se týkaly skutečných událostí většinou přímo v našem kraji, jich bylo nejvíce uskutečněno v březnu, a sice 1 225 hovorů (velká část hovorů se týkala likvidace následků po vichřici Emma). Nejklidnějším měsícem roku 2008 byl podle statistických údajů duben, kdy bylo v souvislosti se skutečným ohrožením života, zdraví či majetku občanů přijato 692 telefonátů.
Z uvedeného vyplývá, že celkem 1 295 854 vytočení linky 112 bylo v roce 2008 zbytečné. Jedním z hlavních problémů, se kterými se operátorky TCTV 112 setkávají, je velký počet planých, zlomyslných a velmi často i vulgárních volání. Jedná se také o volání z legrace, omyly, nechtěně vytočená čísla z důvodu nezablokované klávesnice mobilu, čísla vytočená dětmi při hře atd. Pokud volající úmyslně blokuje jakoukoli linku tísňového volání, která slouží pouze pro stavy nouze, dopouští se přestupku, nebo i trestného činu. Takového vtipálka není problém lokalizovat, následně dohledat a identifikovat, což systém tísňové linky 112 může využít nejen v případě ohrožení života.
Pokud fyzická osoba vědomě bezdůvodně přivolá jednotku požární ochrany nebo zneužije linku tísňového volání, dopustí se přestupku podle § 78 odst. 1 písm. f) zákona o požární ochraně a za tento přestupek jí může příslušný orgán hasičského záchranného sboru, vykonávající státní požární dozor, uložit pokutu až do výše 20 000 Kč.
Několik základních rad, kdy je vhodné tísňovou linku 112 volat:
– Pokud událost vyžaduje účast alespoň dvou záchranných složek najednou, tzn. třeba při dopravních nehodách se zraněním, kdy je nutná přítomnost hasičů, zdravotnické záchranné služby a policie.
– Pokud si nejste jisti místem, kde se nacházíte, nebo ho například ze zdravotních důvodů nemůžeme operátorce popsat, může posloužit linka 112 ke snadné lokalizaci, popř. identifikaci volajícího.
– Pokud si člověk ve stresu a krizové situaci nemůže vzpomenout na jiné číslo tísňové linky.
– Pokud volající neovládá češtinu, odbaví ho operátorky na lince 112 ve všech světových jazycích.
– Pokud budete řešit pouze zdravotní obtíže, trestný čin, atd. obracejte se přímo na národní čísla tísňového volání (150 hasiči, 155 zdravotnická záchranná služba a 158 policie, 156 městská policie), která jsou v současné době rovnocenná číslu 112.
por. Mgr. Iva Michalíčková, tisková mluvčí HZS Libereckého kraje (redakčně kráceno)