KDYŽ UČENÍ, TAK BEZ MUČENÍ

0

Spolu s novým školním rokem se po prázdninové přestávce rozběhl také projekt „Učení bez mučení“. Už třetím rokem ho bezplatně nabízí dětem z ohrožených skupin turnovské Centrum pro rodinu Náruč.

„Jedná se převážně o děti z pěstounské péče, jejichž rodiny naše organizace doprovází. Dále také podporujeme třeba děti rodičů samoživitelů, cizinců, děti z rodin, kde je vyšší počet členů a není příliš času na školní přípravu, děti se specifickými potřebami,“ přibližuje cílovou skupinu Tereza Linhartová, ředitelka organizace.

Hlavní náplní jsou doučovací lekce, které probíhají v prostorách rodinného centra. V ojedinělých případech dochází lektor přímo do domácnosti. „Můj syn má Aspergerův syndrom a poslední roky se velmi potýkal se začleněním do běžné školy. Byli jsme rádi, že jsme mohli využít služby individuálního doučování přímo doma. Syn už má díky tomu základní školu za sebou a dokonce složil přijímací zkoušky na školu střední. Jsem samoživitelka a matka tří dětí, výdaje za soukromé lekce by byly nad mé finanční možnosti, takže oceňuji, že jsme doučování využívali bezplatně,“ chválí projekt jedna z maminek.

Lektoři i rodiče mají v Náruči možnost konzultací se speciálním pedagogem i dětským psychologem, k dispozici jsou různé pomůcky, pracovní sešity a učebnice. Samotný průběh lekcí pak záleží na aktuální potřebě toho kterého dítěte. Někdy je doučování zaměřeno především na školní přípravu, lektor pomůže s domácím úkolem, procvičí právě probíranou látku. U řady dětí je ale zapotřebí prokousat se mnohem hlouběji do minulosti a v podstatě začít od úplných začátků. Asi nejviditelnější je to v matematice.

„Představte si, že byste si ve čtvrté třídě neuměli spočítat, kolik si můžete koupit za dvacet korun lízátek, když jedno stojí pět korun. Přitom násobilku umíte, jako když bičem mrská… Snažím se, aby děti matematiku nebraly jako sled naučených postupů a vzorců, které stejně zapomenou nebo popletou. V lekcích si hrajeme často na obchod, na restauraci, na rodinu, která si dělá rozpočet na nákup vánočních dárků, používáme kostky, lego, odhadujeme vzdálenosti a počty různých věcí. Je to sice běh na dlouhou trať a ve škole se to na známkách nemusí projevit, ale pro mě je důležitější děti připravit pro budoucí život. Vždyť za chvíli budou plnoleté a budou moci uzavírat třeba úvěrové smlouvy,“ upozorňuje lektorka matematiky, češtiny a zároveň koordinátorka projektu, Anna Bergerová.

Počet podporovaných dětí se ročně pohybuje okolo deseti a odvíjí se samozřejmě podle získaných prostředků. Pokud se nedaří sehnat potřebné peníze, někteří z lektorů pokračují jako dobrovolníci, protože vědí, že přerušení by dětem neprospělo.

V letošním roce je projekt financován z programu Pomáhej pohybem Nadace ČEZ. Největší zájem je tradičně o matematiku, angličtinu a češtinu.

Více na www.naruc.cz

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.