Letošní jaro se vymykalo úplně vším. Místo toho, aby se ženy těšily na nový outfit, řada z nich ztratila zájem cokoliv se sebou dělat. Téměř s dvouměsíčním zpožděním tak začínají oblečení řešit a přemýšlet, jak být „in“. Základní módní trendy pro jaro a léto 2020 shrnula stylistka a vizážistka Zdenka Štrauchová:
1. Debaty o klimatických změnách a vůbec vztahu k přírodě se letos odrážejí i v módě. Trendy tak jsou tisky džungle, motivy květů, listů, stále přetrvávají zvířecí vzory. Hodně se řeší recyklovatelné materiály. Móda je všeobecně ovlivněna 70. léty, proto občas uvidíte i zvonové kalhoty.
2. Velkou novinkou jsou šortky. Šortky bezpochyby k létu patří, ale letos se snaží rozhodně povýšit. Šortky se totiž začínají nosit tam, kde byste si dřív dovedli představit jen sukni, a to k vyštíhlenému saku jako součást elegantního kostýmku. Uvidíme, zda tuto změnu společnost přijme.
3. Kdo miluje černou barvu, může jásat. Černá barva bude totiž klíčová, ale není to taková ta úplně ponurá černá, je hravější s lesky.
4. Pokud jste si jako přechodový kabátek ještě nepořídily trenčkot, tak teď přišel ten pravý čas. Je to samozřejmě úplně klasický kousek, ale letos je pojímán trochu jinak s inovativními přístupy a novým pohledem.
5. Co se týká make-upu, vše se musí třpytit, zářit. Nebojte se použít různé lesky, rozjasňovače.
6. V barvách kromě dominantní černé určitě vyzkoušejte dark apricot, všechny možné nude odstíny od skořice ke karamelu, od šedé ke khaki, od béžové k růžové a od hnědé k bronzové. Do popředí se také tlačí bylinková zelená, odstíny modré a šedozelená.
Zdenky Štrauchové z turnovského butiku Styl 2.0 v Palackého ulici jsme se zeptali:
* V posledních měsících se naší součástí stala rouška. Jde nějak módně využít?
U roušky narážím denně na velký problém. V prvé řadě ji jako Evropané nejsme zvyklí nosit a především ženy se v ní necítí dobře. Omezuje je, frustruje, nejsou schopné ji brát jako součást sebe. Samozřejmě, že jde roušku vměstnat barevně do našeho outfitu a řada firem ji zařadila do běžné výroby. U nás zákaznice například seženou roušky E.daniely, dáváme je dokonce zdarma k nákupu. Právě značky E.daniely si velice vážím, byla jednou z prvních firem, která okamžitě začala šít roušky pro potřebné a zdarma je dodávala třeba na jednotky intenzivní péče. Stále mám za sebe však ten pocit, že bychom roušku měli brát jako ochrannou pomůcku, ne úplně ráda vidím, když si z ní módní domy dělají artikl na výdělek a rouška posetá křišťály stojí třeba i několik tisíc korun.
* Jak moc se módního průmyslu dotkla epidemie koronaviru?
Dopad je devastující, likvidační. Právě oblečení se stalo jedním z odvětví, které prioritně nepotřebujete, je až v druhé vlně, kdy si zákaznice potřebují udělat radost, aby se úplně nezbláznily. Trh s cizinou byl úplně ochromen a rozjezd začal před několika dny. Není to ale tak, že bychom nastoupili do vlaku a jede se dál. Když opomenu to, že jsme museli zaplatit jarní kolekce, které můžeme v podstatě vyhodit, vystoupal kurz eura, takže v tuto chvíli bychom měli zdražit. To si ale v dané situaci nemůžeme dovolit, naopak musíme dávat slevy, abychom něco prodali.
* Nejde jarní kolekci zabalit a nechat ji na příští rok?
To možná u někoho jde, ale obchod našeho typu přináší kolekce dle módních trendů. Pro dané období se tak řídíme danou barevnicí, frčí určité střihy, materiály. Bylo by faux pas vytáhnout letošní kolekci jako novinku na příští rok. V létě prostě nemohu prodávat svetr z alpaky a v zimě mně nemůže na štendru viset lněná košile.
* Kdy myslíte, že se trh srovná?
To je velice obtížné říci, každopádně rozjezd bude hodně pozvolný, pomalý. Řada lidí si myslí, že když jsme přežili zavření, budeme dál normálně fungovat. Obchody s módou našeho typu však objednávají kolekce až na tři čtvrtě roku dopředu. Máme tak závazně objednané zboží na celou zimu a musíme ho odebrat.
Co nás ale v tuto chvíli čeká, je zásadní rozhodnutí, které mně okolí rozhodně nezávidí a kvůli kterému se mně zrovna dobře nespí. Přicházejí pozvání na kontrakty na jaro/léto 2021. Musím se už v tuto chvíli rozhodnout, zda se dál zadlužím a kolekci objednám, nebo skončím. Podnikatel musí umět odhadnout svůj konec, emočně to bolí, ale musíte myslet racionálně.
* Doufejme, že tohle nehrozí, přece jen je váš butik vyhlášený…
Bylo by mně líto, kdybychom museli skončit. Zákaznicím, které nám to dovolily, jsme budovali jejich šatník, snažili jsme se je posouvat. Osobně mně nešlo o krátkodobý efekt jednoho impulzivního nákupu, ale aby jim to opravdu slušelo a zapadlo do jejich šatníku. Zároveň bereme zboží od firem, kde dbají na kvalitní materiály, zpracování, není to zkrátka šité doma na koleni. Bude však záležet na vývoji situace, prioritách zákaznic. Každopádně všem zákaznicím, které nás podpořily v té nejtěžší době, děkujeme a nesmírně si jich vážíme.
* Děkujeme za rozhovor a budeme vám držet palce a věřit, že kvalitu budou lidé hledat vždy…