Úvodem tradičního setkání občanů se starostou města, které tentokrát probíhalo v pondělí 9. května v knihovně na vlakovém nádraží, Tomáš Hocke shrnul aktuální novinky z města, dotkl se také lokality u nádraží, která přítomné zajímala nejvíc. Přiblížil i problematiku ceny energií – město má cenu vysoutěženou do konce letošního roku. Poté je na tom podobně jako běžní občané…
Na dotaz z publika se věnoval také pomoci běžencům z válečné Ukrajiny, především z pohledu umísťování dětí do předškolních a školních zařízení. Do mateřských škol tyto děti přijmout v současnosti nejde, protože jsou úplně plné, v základních školách už bylo umístěno z Ukrajiny několik desítek dětí – rovnoměrně mezi jednotlivé školy a po několika v jednotlivých ročnících. „Jak to bude dál zatím nevíme, pořád čekáme na nějaký metodický pokyn z ministerstva školství, ale žádný nepřichází, tak si obce musí pomoci samy,“ přiblížil starosta. Základní snahou je, aby se ukrajinské děti co nejrychleji naučily česky. Od září je tu potom několik variant. Válka může být ukončena, většina rodin se vrátí, v opačném případě může výuka pokračovat jako dosud, nebo budou děti třeba vzdělávány distančně učiteli přímo z Ukrajiny, nebo z velvyslanectví v Praze. Možností je víc.
V další části setkání šlo již o témata ryze místní.
Jaká je budoucnost bývalých uhelných skladů v Nádražní ulici, které již dlouhá léta dělají městu ostudu? Jak starosta na tento dotaz zdůraznil, s vlastníky, kteří zčásti žijí mimo republiku, pravidelně komunikuje. Co se podařilo, je zabezpečení celého areálu. Nyní už by dovnitř neměl nikdo vniknout, jako to bylo v minulosti v případě bezdomovců. Město je ochotno i areál koupit, ale majitelé prodat nechtějí, a když, tak za cenu, která výrazně převyšuje možnosti města. „Jeden z majitelů má nicméně již zpracovanou studii na výstavbu bytových domů a snaží se areál uhelných skladů prodat i s touto studií, jenže se to zatím nepotkává s developery. Tady bychom jako město mohli pomoci s jejich oslovením, protože je to i v zájmu města,“ uvedl Hocke. Je tady i varianta, že město zaplatí demolici zdevastovaného areálu a tím si předplatí pronájem plochy na 10 až 15 let, a vznikne tady alespoň parkoviště.
S tématem souvisela i budoucnost autobusového terminálu, jehož podoba se místním nelíbí. Jak starosta vysvětlil, stavba je dimenzována na několik pater, kde by vznikla parkovací stání. Náklady na výstavbu parkovacího domu jsou ale neúměrné, byť jsou tady nově vypsané dotační tituly EU, které právě na tuto formu parkování u přestupních terminálů vlakové a autobusové dopravy přispívají. Zatím město preferuje postupný odkup sousedních pozemků, nové parkoviště vzniklo nedávno kolem železničního zdravotního střediska. A na boku terminálu se objevila popínavá zeleň.
Nájezdy na průtah ve Fučíkově ulici a v Ohrazenicích u stavebnin. „Tohle téma řeším posledních osm let, postupnými kroky se blížíme do finále. V případě nájezdu na průtah ve Fučíkově ulici město podle dohody vykoupilo dům v jeho sousedství, vedle si majitelé postavili dům nový (na snímku – pozn. aut.). Město Fučíkovu ulici převezme do své správy a výrazně ji zklidní. Vznikne tu tzv. zóna 30, nebo budou křižovatky změněny na přednost zprava. Ředitelství silnic a dálnic má nyní k dispozici územní rozhodnutí a žádá o stavební povolení. Vlastní stavba by mohla začít v příštím roce. V Ohrazenicích je situace složitější, jeden z účastníků řízení se odvolal a záměr je nyní posuzován ministerstvem dopravy. Rozporovaná je výška protihlukových stěn. Stavět se mělo začít v září, ŘSD na to má i peníze, tak uvidíme,“ přiblížil starosta a zdůraznil, že obě stavby významně pomohou zlepšení dopravní situace v celé Nádražní ulici.
Plnohodnotná základní škola u nádraží? Opět letité téma. Aktuálně ale mezi Libereckým krajem a městem Turnov probíhají nová jednání o výměně budov „hotelovky“ ve Zborovské ulici (objekt patří městu) a bývalé učňovské školy u nádraží, která je v majetku kraje.
Parkování v sídlištích. Lidé si stěžují na dlouhé dodávky zaparkované na místech pro osobní auta, nebo na velká terénní SUV, která někdy zaberou i místa pro dvě auta standardní velikosti. Tady podle starosty chybí legislativa, která výraz „dodávka“ či SUV nezná a tyto jsou zahrnuty mezi osobní auta. Tady bude podle něho třeba řešení ze strany státu, obce jsou na tohle krátké.