Mlékárna v Příšovicích vznikla jako jedna z prvních družstevních mlékáren na severu Čech. V roce 1903 o její stavbě rozhodlo 41 členů Mlékařského družstva v Příšovicích, což byli převážně zemědělci z okolních vesnic (Svijanský Újezd, Pěnčín, Přepeře). Provoz mlékárna zahájila ještě téhož roku, zprvu byla poháněna parostrojem. O třicet let později se zařadila mezi desítku největších mlékáren v Čechách. Po roce 1989 byla součástí Liberecké mlékárny Milko, a.s. Po zavření mlékárny v Liberci v roce 1996, koupila Mlékárnu v Příšovicích společnost Plastcom, obnovila provoz, výrobu sýrů a másla. Současně byla zahájena rozsáhlá rekonstrukce. Zástupce ředitele mlékárny, Ing. Štěpána Tůmy PhD., jsme se zeptali:
* Jak byste mlékárnu v Příšovicích charakterizoval?
Naše mlékárna je malá rodinná mlékárna s padesáti zaměstnanci. A možná právě díky tomu přežila všechny mlékárny v bývalém severočeském kraji. V porovnání s ostatními mlékárnami v Čechách jde o spíš malý provoz s denním příjmem mléka ve výši osmdesát tisíc litrů.
* V poslední době je příšovická mlékárna hodně vidět, v Turnově na Trávnicích funguje nový obchod, získali jste certifikát kvality Produkt Českého ráje, vaše výrobky mají i nejvyšší ocenění Libereckého kraje, jaké máte záměry v nejbližší době?
Hlavním záměrem je neustálá modernizace provozu mlékárny a zachování tradice výroby přírodních sýrů. V roce 2009 byla dokončena výrobní linka na kysané mléčné výrobky. Sortiment výrobků se rozšířil o šlehané podmáslí, jogurtová mléka. Cílem je vyrábět zdravé mléčné výrobky zejména pro děti a rodiny.
* Vaše sýry začínají být i díky nápaditým obalům v obchodech k nepřehlédnutí. Kolik druhů vlastně vyrábíte, který považujete za „TOP“ a co dalšího ještě kromě sýrů produkujete?
Stěžejním výrobkem je stále Eidamská cihla 30 %, dále uzený Eidam, Eidamská cihla 45%. Současně vyrábíme speciality, jako jsou ochucené sýry Gaston, ementálský archivní sýr Sychrov. Chloubou je Příšovický uzený sýr se šunkou a nově Příšovický sýr s dýnovými semínky a Příšovický sýr s ořechy. Dodáváme do obchodního řetězce Kaufland, Makro. Jsme velmi rádi, že se nám pomalu daří naše výrobky dostat i do obchodů v našem regionu.
* Můžete laikům stručně popsat postup výroby například u takového sýra, jako je Sychrov?
Používá se plnotučné mléko, tepelně se ošetří. Přidají se bakterie mléčného kvašení, syřidlo, mléko – to vše se asi dvě hodiny zpracovává. Hotová sýřenina se lisuje do tvaru bochníku. Po lisování se sýr den solí v solné lázni. Poté musí minimálně tři měsíce zrát. Během zrání sýr putuje mezi několika zracími sklepy s různými teplotami. V kvasném sklepě například vznikají známá oka nebo lidově řečeno díry v sýru. V jiném sklepě zase vzniká chuť a vůně.
* Všude kolem nás se skloňuje slovo krize. Cítíte ji ve firmě také?
Krizi pociťujeme výrazně. Ceny výrobků klesly neúměrně. Náklady zůstaly stejné. Konkurence a tlak zahraničních výrobců prudce vzrostly. Laxní přístup státu k řešení situace ještě více tento stav zhoršuje.
* Nedávno zemědělci na protest proti nízkým výkupním cenám vylévali mléko na pole, můžete nám laicky z vašeho pohledu vysvětlit, v čem je problém?
Problém je v tom, že do České republiky se dováží více jak 40 procent mléčných výrobků zejména z Německa a Polska. Je zvýšená konkurence a tlak na snížení ceny výrobků a tím pádem i cen syrového mléka. Současně čeští zemědělci prodávají syrové mléko do Německa, a tím se samozřejmě stali závislými na Německu a na tamní hospodářské situaci, která se promítá následně i do České republiky. Paradoxně tak čeští zemědělci, dodávající syrové mléko do Německa, podporují konkurenci, která ohrožuje české mlékárny a zemědělce samotné.
* Troufnete si odhadnout vývoj v příštím roce, jste optimista nebo jen optimista střízlivý?
Příští rok očekáváme stejný jako je tento. Lidí bez práce přibývá, situace podniků není růžová, propad tržeb pokračuje. Kupní síla stále nevzrostla. Příští rok bude i díky politické situaci jen v našich rukou. Od státu pomoc nelze očekávat. Musíme se spoléhat sami na sebe, na svoje partnery a snažit se vyrábět stále dobré výrobky a tak si udržet přízeň našich zákazníků. Víc dělat nemůžeme. Snad jen bych si přál, aby se lidé v regionu naučili více vyhledávat a preferovat místní výrobky. A to zdaleka nemyslím jen na ty naše…