(aktualizováno) Již nějaký čas se diskutovalo nad možností vzniku vhodné formy ocenění výrobců, kteří na území Českého ráje vyrábějí šetrně k životnímu prostředí výrobky, které následně tento kraj propagují. Letos poprvé si o hlavní turistické sezoně budou návštěvníci moci z kraje pod Troskami odvézt domů originální zboží, které bude opatřeno ochrannou známkou, která kromě lokalizace místa původu znamená i nejvyšší jakost kvality. Prvních šest výrobců osvědčení o propůjčení ochranné známky „Regionální produkt Český ráj“ převezme z rukou předsedy správní rady Sdružení Český ráj Aleše Hozdeckého v sobotu 26. května o půl čtvrté odpoledne v rámci programu turnovských Staročeských řemeslnických trhů.
„Jedním z cílů je nejen podpořit místní výrobu, ale také spotřebu, tedy aby peníze zůstávaly v regionu,“ uvedla Martina Filipová z turnovského Poradenského centra pro venkov, které vznik ochranné známky iniciovalo společně se Sdružením Český ráj. Podle ní jde ale zejména o zviditelnění kvalitních výrobků, které přímo v Českém ráji vznikají, dále potom o pomoc samotným výrobcům, aby bylo kde toto zboží prodávat a v neposlední řadě by tu do budoucna mohla fungovat vzájemná spolupráce mezi drobnými podnikateli, chovateli, pěstiteli a zpracovateli.
„Je zajímavé, že každý z prvních šesti oceněných nese ještě nějakou kvalitu navíc, která souvisí s jejich životní filosofií. Nejde jen o to, že soukromě hospodaří nebo vyrábějí keramiku, ale ještě například připravují výtvarné kurzy pro děti, výstavu o zpracování vlny, angažují se ve věcech veřejných a podobně,“ říká Martina Filipová.
Jednání hodnotící komise bylo veřejné a proběhlo ve dvou termínech, a sice 3. a 14. května.
„Při rozhodování byla nejdůležitější dvě hlediska. Každý výrobek musí být alespoň z poloviny vyroben v regionu a zároveň vyroben šetrně k životnímu prostředí,“ vysvětlila zákulisí udílení ochranných známek Martina Filipová. Hodnotil se také podíl místních surovin, tradice výroby v regionu, podíl ruční práce a originalita výrobku. Komise byla složena ze zástupců Sdružení Český ráj, Poradenského centra pro venkov a výrobců, do budoucna by měla být rozšířena a mj. by v ní měly zasednout uznávané regionální osobnosti a přizvaní odborníci, specialisté na právě posuzované typy výrobků. Výrobci právo užívat značku „Regionální produkt Český ráj“ získali na dva roky, poté mohou požádat o prodloužení.
„Podpora místní produkce úzce souvisí s hlavním cílem Sdružení, kterým je zajištění trvale udržitelného rozvoje cestovního ruchu v Českém ráji,“ říká Jitka Stránská, manažerka Sdružení Český ráj. Na internetových stránkách www.cesky-raj.info byla založena sekce regionální výrobky, kde jsou uváděny aktuální informace o značce, výrobcích, souvisejících akcích a podobně. Podobné informace jsou také na stránkách Poradenského centra pro venkov (www.prvo.cz). Připravuje se také speciální leták s názvem „Tradiční řemesla Českého ráje – výrobky s duší Českého ráje“, kde bude přehled řemeslníků v regionu. Ten by měl být k dispozici ještě před letošní hlavní turistickou sezonou. „Naše sdružení pomohlo také vzniku loga ochranné známky, certifikovaní výrobci ho budou moci použít na etikety, případně jako visačku nebo otisk raznice na keramiku a podobně. Dovedu si představit, že v blízké budoucnosti bude existovat třeba malá prodejní síť, kde si návštěvníci budou moci zakoupit výrobky z Českého ráje,“ uzavřela Jitka Stránská.
HISTORICKY PRVNÍ NOSITELÉ ZNAČKY „REGIONÁLNÍ PRODUKT ČESKÝ RÁJ“
► Maruše Nová, Holenice – přírodní ručně předená ovčí příze, surová a počesaná vlna
► Doubravka Fišerová, Skalany – hrnčířské zboží, výtvarné kurzy, obchod ve dvoře, agroturistika
► Galerie Radost, Lenka Neumannová, Radostín – batikovaný textil, obrazy, malování na hedvábí a výrobky z proutí
► Tompeli, Tomáš Pelikán, Huntířov – mléčné výrobky kravské: pařené tkančky, čerstvé bílé sýry balkánského typu, polotvrdý sýr, tvaroh, smetana, kefír a syrové mléko
► Malá kozí farma Kamínka, Hana Maturová, Chuchelna – mléčné výrobky kozí: sýry přírodní i ochucené, žervé, tvaroh, jogurt – přestože zatím oficiálně neprodejné, chtěla právě na tomto případu komise upozornit na úřední překážky, které brání malým zpracovatelům v podnikání; navíc Hana Maturová už dvakrát získala ocenění „Výrobek Libereckého kraje“
► Pivovar Rohozec, a.s, Malý Rohozec – pivo Podskalák, Skalák 11%, Skalák 12%, Skalák 13%, Skalák 13% tmavý
Aktualizace:
Jak je uvedeno výše, první výrobci ochranné známky převzali v sobotu 26. května v rámci turnovských Staročeských trhů. Předávající předseda rady Sdružení Český ráj, kmotra projektu, ředitelka muzea Vlaďka Jakouběová, zástupci Poradenského centra pro venkov (M. Filipová a J. Mertlík) se na setkání shodli, že certifikace výrobků z Českého ráje by do budoucna mohla všem zdejším výrobcům opravdu pomoci. A nejen tím, že bude „úředně“ potvrzeno, že vyrábějí nebo hospodaří s nejvyšší kvalitou. „Jsem rád, že tato aktivita vznikla i v Českém ráji, jinde v Evropě je běžné, že regiony se snaží podporovat vlastní zboží na úkor dovozového a tím pomáhat lidem, kteří v daném místě žijí a pracují,“ řekl mj. Aleš Hozdecký.
A samotní ocenění? Jak reagovali krátce po předání ochranných známek?„Myslím, že není špatné mít na našich výrobcích tuto ochrannou známku. Nás to zavazuje k tomu, abychom se snažili pracovat stále stejně kvalitně,“ řekl Tomáš Pelikán z farmy Tompeli v Huntířově.
„Je dobře, že se propagují malé farmy a drobní zemědělci, nemají to lehké obstát v konkurenci velkých podniků a zpracovatelů,“ uvedla Hana Maturová z kozí farmy v Chuchelně.
Podle Doubravky Fišerové je důležité, aby ochranná známka malým výrobcům do budoucna přinesla také nějaký praktický význam, byť třeba jen dobrou reklamu, aby lidé zjistili, že neexistují jen supermarkety.
„Myslím, že má smysl, aby lidé, kteří do Českého ráje přijeli třeba na dovolenou a chtějí si na památku něco koupit, ke zboží dostali osvědčení, že výrobek skutečně vznikl v tomto kraji,“ zdůraznila Maruše Malá z Holenic.
S nadhledem vše shrnula Lenka Neumannová z Radostína: „Ocenění beru hlavně jako morální podporu v další práci. Člověk někam patří, někde žije a teď je tady ještě někdo, kdo má zájem, aby lidé dál na venkově žili a pracovali a se i uživili. Za to moc děkuji.“
(Zástupce Pivovaru Malý Rohozec na setkání nedorazil.)