TAK TROCHU ALARMUJÍCÍ HASIČSKÁ STATISTIKA

0

Máme tu první dny nového roku a v organizacích, firmách, úřadech a třeba i v domácnostech uzavíráme rok předešlý. Následující dny jsou proto ve znamení různých statistik. Jedna taková velmi zajímavá dorazila dnes na adresu serveru TvA z hasičského záchranného sboru. Víte, že operátorky tísňové linky v Libereckém kraji přijaly vloni 1,5 milionu hovorů a jen zlomek z toho bylo skutečné ohlášení případu?

Por. Mgr. Iva Michalíčková, tisková mluvčí HZS Libereckého kraje:

V průběhu roku 2007 přijaly operátorky telefonního centra tísňového volání linky 112, které sídlí v prostorách Krajského operačního střediska Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje, celkem 1 447 294 hovorů, z nichž se pouze v 15 045 případech jednalo o ohlášení události, při které bylo třeba pomoci alespoň jedné ze složek Integrovaného záchranného systému, to znamená hasičů, policistů nebo záchranářů zdravotnické služby. Operátorky tísňové linky odbavují i volání na tísňové číslo 150 (hasiči) směrované z území okresu Liberec.

Z celkového počtu 11 836 hovorů, které se týkaly skutečných událostí přímo v našem kraji, jich bylo nejvíce uskutečněno v lednu 2007, a sice 1969 hovorů. Zde počet telefonátů výrazně narostl ve spojitosti s hlášením následků po orkánu Kyril. Nejklidnějším měsícem roku 2007 byl podle statistických údajů únor, kdy bylo v souvislosti se skutečným ohrožením života, zdraví či majetku občanů uskutečněno 600 telefonátů.

Je alarmující, že celkem 1 432 249 hovorů bylo uskutečněno zbytečně! Jedním z hlavních problémů, se kterými se operátorky setkávají, je velký počet planých, zlomyslných a velmi často i vulgárních volání. Jedná se také o volání z legrace, omyly, nechtěně vytočená čísla z důvodu nezablokované klávesnice mobilu, čísla vytočená dětmi při hře ad. Zde je třeba vědět, že pokud volající úmyslně blokuje jakoukoli linku tísňového volání, která slouží pouze pro stavy nouze, dopouští se přestupku, nebo i trestného činu. Za děti do 15 let odpovídají rodiče. Pokud někdo vědomě bezdůvodně přivolá jednotku požární ochrany nebo zneužije linku tísňového volání, dopustí se přestupku, za který mu může příslušný orgán hasičského záchranného sboru uložit pokutu až do výše 20 tisíc Kč.

V Libereckém kraji se na lince střídá 10 operátorek, z nichž každá drží dvanáctihodinovou službu. V době mimořádných událostí je možné posílit telefonické centrum a obsadit až čtyři pracoviště najednou. Práci telefonistek v našem kraji vykonávají ve služebním poměru jako hlavní pracovní náplň zatím pouze ženy. V případě potřeby však obsluhu linky 112 doplňují i operační důstojníci, kteří právě nedrží službu.

Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.