(Aktualizace) V posledních letech s čím dál větší nechutí sleduji, jak se z ekologie stalo politické téma, které nás bezhlavě tlačí do projektů, které nejsou domyšleny a na které zatím chybí potřebná infrastruktura. Konkrétně tím mám na mysli přechod k elektromobilům a medializaci této novodobé ekologické modly. Nikdo mně zatím uspokojivě nevysvětlil, jak vytvoříme napájecí místa např. u bytových domů, kolik bude stát posílení rozvodů elektrické sítě, kde a čím vyrobíme potřebné množství energie. Z celého ekologického tématu mám spíše pocit, že jde především o peníze, které v konečném důsledku zaplatí daňový poplatník. Přitom se stačí rozhlédnout okolo sebe. Příklady neekologických aktivit, které by šly jednoduše řešit, nás doslova obklopují. Bohužel oficiální místa mající faktickou moc něco změnit se upírají k neustále omílaným „spásným“ ekologickým tématům ignorujíce i jiné ekologické problémy.
Inspiraci k tomuto článku čerpám ze svých předchozích povolání, tedy výpravčí vlaků a následně vedoucí odpadového hospodářství. Každý den totiž potkávám v Turnově a okolí kontejnerové soupravy nákladních aut, převážejících škváru z liberecké spalovny na skládku v Košťálově. Jsou to přesně ty soupravy, pod jejichž koly doslova praská asfalt našich silnic, soupravy zatěžující dopravu ve městech a obcích na trase napříč regionem, soupravy, jejichž negativní vliv na životní prostředí patří k těm nejzásadnějším!
A pokaždé, když je spatřím, uvažuji o tom, proč se tento odpad nevozí do Košťálova po kolejích v kontejnerových vlacích, které jsou již běžné u jiných komodit (uhlí, dřevní štěpka, sypké substráty). A pokud si ke znalostem z předchozích povolání vezmu výroční zprávu společnosti Termizo, která provozuje libereckou spalovnu, vychází mně čísla a fakta, která jasně hovoří pro přepravu po železnici. Nákladní vlečka se nachází v blízkosti liberecké spalovny i košťálovského lomu a přepravní kapacita železniční tratě Liberec – Košťálov je dostačující.
Přeprava po železnici by byla jednoznačně ekologičtější a ulevila by obyvatelům našeho kraje žijícím v okolí dopravní trasy nákladních aut. Prostřednictvím redakce TvA byla oslovena i společnost Termizo, ptali jsme se na stanovisko k uvažované změně. Velice nás potěšilo, že odpověď jsme obdrželi obratem. Co nás ovšem vůbec nepotěšilo, byly faktické argumenty předsedy představenstva společnosti Termizo Pavla Bernáta, které celou myšlenku doslova pohřbily. Ing. Bernát přiblížil zásadní skutečnosti: „Spalovna redukuje odpady energetickým využitím na asi 10 % původního objemu a necelých 30 % původní hmotnosti na vstupu. Z toho vyplývá, že naše roční produkce škváry a popelovin je zhruba 25 000 tun. Produkce škváry je kontinuální, tedy pokud je spalovna v provozu. Škvára padá do bunkru strusky, který má kapacitu na čtyři dny provozu. Proto musí být bunkr vyvážen kontinuálně. V průběhu týdne je škvára vyvážena operativně dle požadavků obsluhy. Denně, resp. za 24 hodin, je vyprodukováno přibližně 70 tun. Pro transport vlakovou soupravou by musela tato po delší období stát na odstavné koleji, aby se naplnila. Škvára vzhledem ke svým vlastnostem tuhne a po dvou týdnech vykazuje pevnost betonu B10. Nedokážu si představit, jak by se několik dní naložené vagony potom v Košťálově vykládaly. Navíc kolejiště v Liberci sice na mapě vypadá, že je spalovně blízko, nicméně je výškově jinde a není k němu žádná přímá cesta. Škvára by se tedy musela nakládat na automobily jako teď a musela by být transportována na nádraží. Nevím ani nic o stavu vlečky ke košťálovskému lomu. Z těchto důvodů si myslím, že tato varianta dopravy škváry na skládku v Košťálově je nereálná.“
Je tedy tato myšlenka odsouzena k nezdaru hned na samém začátku a občané žijící na svozové trase mají prostě smůlu? Ještě bych to nevzdával. Na začátku tohoto textu jsem se zmínil o různých ekologických projektech, ze kterých se postupně stala politická témata. Na podzim budou krajské volby, politické strany hledají nové náměty. Sám za sebe mohu říct, že pokud by se někdo této myšlenky chopil aktivně, má můj hlas.
Dokážu si představit, že kdyby Liberecký kraj tuto myšlenku podpořil a stal se případně jejím nositelem a propagátorem, mohlo by ekologičtější řešení zvítězit. A je možné, že by se našlo i technické řešení.
A na závěr si dovolím jednu myšlenku: Firmy a instituce žijí a podnikají v rámci mantinelů vymezených Evropskou unií. Ta má ekologii na jednom z prvních míst nutných pro život. Otázkou je, proč tomu tak v tomto případě není. Možná by stačil jen větší zájem veřejnosti a politická vůle. Občané obcí prostřednictvím svých starostů by se například mohli začít ptát, proč přes jejich obec musí odpad jezdit dvakrát, resp. třikrát, protože jednou je odvážen do spalovny, podruhé je převážen jako škvára do Košťálova, potřetí se prázdná souprava vrací do Liberce. Stále věřím, že tlak veřejného mínění a případná medializace tématu by mohly pomoci tuto myšlenku převést do života.
Zbyněk Báča, zbynek.baca@centrum.cz
AKTUALIZACE:
DOPRAVNÍ BIZÁR V CENTRU TURNOVA
Nedávno byl v Turnovsku v akci uveřejněn článek o údajných obtížích s převážením odpadu (strusky) ze spalovny v Liberci po železnici namísto přepravy náklaďáky přes centrum Turnova. Nejedná se pouze o převážení strusky, ale o celkovou dopravní situaci v centru města, která je v katastrofálním stavu a představuje jeden z největších a nejpalčivějších problémů Turnova. Tisíce aut projíždějící historickým centrem srdce Českého ráje jsou ostudou.
Naše město má zástupce ve vedení Libereckého kraje (dokonce na pozici náměstka hejtmana!) i v krajském zastupitelstvu. Paradoxně pro tyto „naše“ zástupce není zřejmě situace v centru města prioritou. Téměř všechna větší města už mají obchvaty, které přispívají k odlehčení dopravy. A Turnov? 35 let po sametové revoluci stále nic (kromě průtahu městem, který však komplikovanou dopravní situaci téměř neřeší). Pokud se máme pohnout z místa, musí město Turnov, resp. vedení Libereckého kraje přehodnotit své priority a začít skutečně bojovat za obchvat Turnova, a to i z hlediska řešení negativních dopadů tranzitní dopravy v obcích směrem na Jičín. Aktivita Libereckého kraje je v této věci bohužel minimální… Naší povinností je pracovat na maximálním urychlení této stavby (hejtman či jeho náměstek by měl minimálně každý měsíc „leštit kliky“ na ministerstvu dopravy), s absolutním respektem k obyvatelům, kterých se přímo či nepřímo dotkne, i ke krajině Českého ráje. Zásadní je zejména prodloužení tunelu pod Pelešany a přijetí všech možných kompenzačních opatření (minimalizace vizuálního dopadu mimoúrovňových křižovatek, zářezy silnice, ozelenění) tak, aby dopady hluku, exhalací, prašnosti a vlivu na krajinu byly co možná minimální.
A aby nezapadla úvodní myšlenka přepravy odpadů ze spalovny v Liberci po železnici, děkuji autorovi příspěvku Zbyňku Báčovi za námět, který by měli zástupci Libereckého kraje dostatečně prověřit. Třeba to nebude zase tak komplikované, jak popisuje předseda představenstva liberecké spalovny…
Jiří Klápště, radní města Turnova za PROTO a vedoucí Správy CHKO Český ráj, jiri.klapste@nature.cz