DEVADESÁTÝ ČTVRTÝ HEJTMANSKÝ DEN

0

V pořadí již 94. Hejtmanský den se uskutečnil 4. 4. 2024 v Turnově. Nejvyšší volený zástupce Libereckého kraje tak pokračuje v mapovaní regionu. Letos už stihl navštívit Dubou, Jablonec nad Jizerou a Bílý Kostel nad Nisou. V čem vidí starosta Turnova Tomáš Hocke smysl Hejtmanských dnů? „Jednoznačně je to přínosné, sice do Turnova jezdí Martin Půta poměrně pravidelně, ale to je vždy jen na konkrétní téma, v tomto případě mu můžeme ukázat město v celé šíři, naše bolesti i radosti. Je řada věcí, na které je městská samospráva krátká, a je nutné je řešit právě s vedením kraje.“

Jak starosta doplnil, harmonogram návštěvy tvořilo samotné město, jako témata jednotlivých zastávek byla vybírána ta s regionálním přesahem. Návštěva byla koncipována jako pracovní, cílem bylo ukázat kromě jiného i oblasti, kde město potřebuje pomoci. Jedním z takových témat je například rozšíření Dětského centra Sluníčko u nádraží. „Zařízení má regionální přesah, pečují zde o různě postižené děti, kterých bohužel přibývá. Třeba rehabilitace dnes probíhá ve velmi stísněných podmínkách a poptávka služeb je velká. Budeme potřebovat pomoci s přístavbou dětského centra, studii jsme hejtmanovi představili přímo na místě (viz snímky – pozn.red.). Na druhou stranu jsme mu chtěli také ukázat, jak široká je v našem městě spolková činnost, kolik lidí se snaží zachovat nějakou historickou tradici, kterou tady máme. Tady mám na mysli například záchranu a rozvoj unikátního lokomotivního depa, které je jako jedno z mála dep v republice prohlášeno kulturní památkou. Zde patří velké poděkování lidem z Klubu přátel železnic Českého ráje,“ přiblížil část návštěvy starosta. Během dne probrali i vznik plnohodnotné základní školy u nádraží – v případě výměny školních budov je nutná úzká spolupráce s Libereckým krajem, stejně tak třeba příprava stavby dalšího úseku cyklostezky Greenway Jizera z Turnova do Svijan. Hejtman těmto věcem naslouchá? „Martin Půta je pozorný posluchač, živě se o věci zajímá, hledá řešení, má poměrně velký přehled průřezem přes všechny obory fungování krajského úřadu.“

Závěr setkání patřil besedě s občany v knihovně na nádraží. Zde bylo nejčastěji zmiňované téma dopravy, úroveň služeb na železnici, přetížené kamiony v Hluboké ulici i třeba problematika připojení na budoucí rychlostní silnici pod Kozákovem. „Turnov je významnou dopravní křižovatkou, tak je toto téma přirozené. Vzít v úvahu musíme dva úhly pohledu. Ano, město je často dopravou zahlceno, na druhou stranu je i díky soustředění různých firem městem prosperujícím, odkud nutně občané nemusí jezdit za prací jinam. A je pak na lidech, kteří to mohou ovlivnit, umět tohle vyvážit. Proto v rámci nové R35 bude jižní ochvat města, proto je připravována zásadní přestavba nádraží,“ uzavřel starosta.
Ten zároveň poděkoval všem, kteří se na uspořádání Hejtmanského dne podíleli, poděkoval také zástupcům různých institucí a firem za vlídné přijetí, jakož i občanům, kteří přišli na závěrečnou besedu.

Společný snímek vedení města a starostů spádových obcí v rámci pracovního oběda v nové Restauraci Na Lukách. Foto: FB LK

Budiž shrnuto, že Martin Půta se v rámci Hejtmanského dne ráno z Hlavatice podíval, kudy povede trasa rychlostní komunikace R35, během dopoledne postupně navštívil Dětské centrum Sluníčko, Domov důchodců Pohoda, výstavbu Centra odborného vzdělávání ve Střední zdravotnické škole a seznámil se s výrobou ve společnosti CoorsTek. Obědval v Turnovské pivnici Na Lukách, v nemocnici si prohlédl plány na její přístavbu, pobyl v lokomotivním depu, které je republikovou raritou. Při té příležitosti se hejtman zabýval také přípravou miliardové rekonstrukce turnovského nádraží. Stihl ještě zahájení výstavy ke 140. výročí od založení „šperkárny“ a na závěr v knihovně na nádraží besedoval s občany a následně se starosty okolních obcí. Návštěva končila pozdě večer.

…z návštěvy lokomotivního depa

Starosta s hejtmanem v historickém motorovém voze řady M131 (Hurvínek), který v současnosti prochází renovací v lokomotivním depu.

„Turnov je z mého pohledu prosperující město, je tu aktivní vedení města, které plánuje zásadní kroky i na delší dobu dopředu, což je moc důležité. Zároveň vnímám, že město je jako důležitá dopravní křižovatka v mnoha ohledech ve složité situaci, proto je nutné plánované dopravní stavby uskutečnit fyzicky co to půjde nejdříve,“ říká hejtman Půta. Na druhou stranu není náhoda, že Turnov je městem, které se pravidelně umisťuje v krajských i republikových statistikách na čelních místech mezi obcemi, kde se nejlépe žije. Je tady k dispozici veškeré zázemí, funguje tu pestrá spolková činnost, nejen v rámci kraje je to oblíbená destinace.

Město má podle hejtmana velmi vyspělý systém sociálních služeb, který nebývá v tako velkých místech běžný – od dětského centra přes školy a školky po penziony pro seniory a domov důchodců. A také zdravotní péči – viz jeho návštěva nemocnice, kde se připravuje stavba rozšíření oddělení ARO a pracoviště centrálního příjmu. „Logicky jsme řešili i několik věcí kolem dopravy – od příjemného setkání v lokomotivním depu po zásadní přestavbu turnovského železničního uzlu. Právě v železničním spojení náš kraj bohužel zaostává. Nemáme ani kilometr elektrifikované železnice, chybí rychlé spojení Liberce – ale i Turnova – s Prahou. Tady se opravdu v posledních letech snažíme vše urychlit, je to ale o ohromné finanční investici, proto to nejde tak rychle,“ doplnil hejtman.

Beseda s občany v knihovně na nádraží

Závěrečné setkání s občany bylo částečně zrcadlem dneška, hovořilo se o již zmíněné dopravě v Turnově, ale třeba i o školství, které ne vždy reflektuje požadavky dneška. Mluvilo se o větším zapojení lidí do správy věcí veřejných. Hejtman se důrazně ohradil proti záměru některých členů vlády centralizovat obce do velkých celků, případně zrušit krajské uspořádání, protože podle něho centralistická politika daleko od lidí prostě nefunguje a neplatí ani argument, že by to bylo levnější.
Diskutující poukazovali na nízkou kvalitu služeb současného železničního dopravce v Libereckém kraji, resp. na Turnovsku a dálkových trasách do Hradce Králové a Prahy, kde pohodlné rychlíkové soupravy nahradily motoráčky 40 let staré. Tady hejtman přiblížil náklady, které veřejná doprava kraj ročně stojí – jednu miliardu a sto milionů korun (700 milionů činí příspěvek na železniční dopravu, zbytek jde na autobusy). Pro představu: Když si koupíte jízdenku za 100 Kč, tak kraj ještě 200 Kč připlatí v případě železniční dopravy a stokorunu v případě té silniční.
Padlo také téma výchovy dětí, kterým možná až příliš umetáme cestičku, že je poté střet s reálním světem pro ně frustrující. Diskutují se pozastavili nad nedostupností ambulantních specialistů, v čemž je dokonce Liberecký kraj druhý nejhorší v republice, zaznělo i téma nedostupnosti stomatologů a v současnosti mnohdy až astronomické platby, které jsou pacienti nuceni platit za ošetření ze svého. Tady hejtman zmínil, že je pro něho těžko akceptovatelná skutečnost, že může fungovat ordinace bez smlouvy s pojišťovnami. Zubaři pak peníze od lidí vybírají rovnou, přestože ti si řádně platí zdravotní pojištění. Pojišťovny pak mají přebytky ve svém hospodaření.

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.