Žáci ZŠ v turnovské Zborovské ulici se svými učiteli se ve čtvrtek 11. listopadu vydali na obchůzku městem u příležitosti Dne válečných veteránů. Ozdobeni byli vlastnoručně vyrobenými vlčími máky, které jsou symbolem tohoto dne, zhotovili i věnce z vlčích máků, a dokonce napekli podle starého receptu sušenky, jaké dostávali vojáci na frontě první světové války. Postupně se zastavili u pomníku padlých ve Skálově ulici, v Muzeu Českého ráje a v dolní části Mariánského hřbitova, kde je symbolické místo posledního odpočinku vojáků z první světové války, kteří zemřeli v turnovském lazaretu.
„Pro naši školu je to už malá tradice, a to především díky paní učitelce Kateřině Šmídové, která se o tuto tematiku zajímá a umí i události té doby v různých souvislostech poutavě sdělit žákům. Vloni se akce uskutečnit nemohla, byl jsem moc rád, když jsem se jí poprvé mohl zúčastnit letos,“ říká ředitel ZŠ Zborovská Vítězslav Šťastný. Ten se stal ředitelem školy na základě výběrového řízení letos v září. Dlouholetá ředitelka Jaroslava Štoudková na konci minulého školního roku odešla do důchodu.
„Posledních deset let jsem učil v turnovské dívčajdě, vždy mě to ale táhlo k práci s dětmi, které mají start do života trochu složitější. V rámci rozšíření vzdělání jsem vystudoval speciální pedagogiku, nemám problém pracovat s žáky, kteří jsou méně nadaní. Když si stanovíte realistické cíle, je to stejně krásná práce, která přináší výsledky, jako s ostatními dětmi,“ přibližuje Šťastný (na snímku).
V podstatě v této základní škole najdete dvě skupiny dětí. První skupina, dříve se říkalo – škola praktická, což jsou žáci, kteří měli špatné výsledky ve standardních základních školách a potřebují individuálnější přístup. V této škole již netrpí zbytečnou frustrací ze špatných známek a při správném přístupu se jim nejen zvýší sebevědomí, ale většina z nich posléze i zdárně absolvuje vybraný učební obor. „Druhou skupinu – základní školu speciální – tvoří děti se střední mentální retardací, s autismem či s jiným stupněm znevýhodnění. I s nimi tady pracujeme, i v jejich případě probíhá běžná výuka, byť přizpůsobená víc jejich možnostem,“ doplňuje ředitel školy.
ŽS Zborovskou najdete v samostatném křídle „hotelovky“, škola má samostatný vchod. Její kapacita je 75 dětí, aktuálně ji navštěvuje 61 žáků, o vzdělávání se stará devět učitelů a čtyři asistenti. Prostory pro výuku jsou vyhovující, v nejbližší době zde chtějí vybudovat ještě vlastní cvičnou kuchyňku a dílnu.
„Přišel jsem do školy s jednoduchou vizí. Přál bych si, aby se sem těšili učitelé i žáci, líbí se mně rodinný přístup, škola není o stresu. Kázeň, přísnost, důslednost, to ano, ale vše v přátelské atmosféře a ve spolupráci s rodiči,“ uzavřel Vítězslav Šťastný.
Na místech jednotlivých zastavení při svém putování městem žáci položili symbolické věnce a přečetli báseň Na flanderských polích, kterou v roce 1915 napsal kanadský chirurg John McCrae, jenž sloužil na západní frontě nedaleko belgického města Ypres. Vlčí mák se postupně stal symbolem pro padlé vojáky a válečné veterány.
Na polích ve Flandrech divoké máky rostou,
tam mezi kříži, řada za řadou.
Zde ležíme. Nahoře mezi červánky,
je možná slyšet zpívat skřivánky,
zde dole kanóny jen svoji píseň řvou.
My už však nevstanem a je to možná zdání,
že včera ještě žili jsme a byli milováni.
Teď jenom tiše ležíme na polích flanderských…