V České republice jsou památkově chráněna jen dvě další lokomotivní depa, jedno je v Bohumíně a druhé v Kořenově v Jizerských horách. „Rotundu pro odstavení a opravy lokomotiv podobné velikosti a podobného významu byste tady hledali široko daleko marně,“ řekl ČTK Alexandr Stamenov z Klubu přátel železnic Českého ráje, který návrh na zapsání turnovského lokomotivního depa mezi památky podával.
Provoz v rotundě byl oficiálně zahájen v roce 1940, nachází se v ní 14 kolejí s kolejovými jámami, vše je původní. Stavěla se primárně pro parní lokomotivy. V minulosti měla výtopna i centrální odvod kouře. „Byly jen tři v republice, co měly centrální kouřovody na svod kouře z parních lokomotiv,“ doplnil předseda Klubu přátel železnic Českého ráje Josef Semecký. Komín byl zbouraný zhruba před 30 až 40 lety.
V depu s rotundou jsou nyní jen historické lokomotivy a vozy různých spolků, České dráhy ho přestaly využívat už téměř před 20 lety. „S přechodem z parních lokomotiv na motorové význam toho depa klesal a klesal, až ho v roce 2002 České dráhy opustily,“ uvedl Stamenov. Železničářský spolek má depo pronajaté. Zařazení mezi památky vnímá Stamenov jako jeho větší ochranu. „My jsme měli hlavně strach z toho, že pokud depo nemá žádný účel a žádný smysl pro České dráhy, aby nedošlo k prodeji a ke zbourání jako rotundy ve Všetatech,“ uvedl. Od památkové ochrany si slibuje také to, že bude možné na opravy získat dotace. O příspěvku spolek podle něj jedná i s Českými drahami. Opravit potřebuje zejména děravá střecha, na což bude potřeba odhadem 3,5 až čtyři miliony korun.
Kromě rotundy má v depu památkovou ochranu i věžový vodojem, stanoviště točnáře, točna (je původní z roku 1938) či kolejiště s popelovou jámou a vodním jeřábem.
(Zdroj: ČTK)