DEFINITIVNÍ TEČKA ZA LÉTEM A PRÁZDNINAMI: JANEK LEDECKÝ ZBLÍZKA

0

Rozhovor, který mně po koncertě Janek Ledecký poskytl, byl velmi spontánní, a i když jsem měla připravené otázky, nakonec jsem se do nich skoro nepodívala. Ono vlastně skoro všechno dění ten večer v Sedmihorkách působilo naprosto přirozeně a nenásilně. Ať už budu mluvit o přídavcích, které si diváci vytleskali ve stoje nebo o autogramiádě a fotografování, které ochotně a s úsměvem Janek se svými fanoušky absolvoval. Povídali jsme si asi čtvrt hodiny. Na přetřes přišla všelijaká témata. Bavili jsme se o tom, co má rád, co právě dělá, samozřejmě o muzikálu Hamlet, který se dostal až do Soulu, také o novince, kterou právě připravuje – muzikál Iago… a o mnohém dalším. Věřím, že to pro vás bude zajímavé a příjemné počtení.

* Koncert v Sedmihorkách (22. srpna) – to je samé srdce Českého ráje. Jak se vám u nás hrálo?
Musím říct, že to bylo jedno z největších překvapení tohoto léta. Říkám to na rovinu, pokud si v takovémhle letním open-air „amfíku“ na konci lidi stoupnou, tak to je něco naprosto mimořádnýho. Já to znám z divadla, tam je ta atmosféra a tam na diváky jdeme opravdu všema prostředkama, ale tady bych to vůbec nečekal. Bylo to super. Mám z toho obrovskou radost a užili jsme si to tady.

201309081043_rep_216_013_ledecky

* A pokud se budeme bavit o Českém ráji jako o místě, tedy krajina, památky… Znáte to tady? Jezdíte sem třeba soukromně?
Jezdil jsem sem víc, když jsem byl malej. Takže na to mám krásný vzpomínky, ale v rámci Krkonoš jsem víc ve Špindlu, protože tam máme domek. A taky tam mám studio, kde jsem napsal Galilea, Hamleta, Iaga a spoustu dalších věcí… Takže jsme spíš tam. A taky, jak se říká, tady se v zimě tak dobře neklouže, jako tam.

* V únoru jsem se byla podívat na muzikál Hamlet, kde jste ztvárnil Claudia. Co je vám bližší, zpívání a hraní v muzikálu, nebo koncerty takového typu jako v Sedmihorkách?
Musím říct, že ze všech věcí, co dělám, tak nejvíc jsou pro mě právě tyhle koncerty. Protože každej ten koncert je úplně jinej. A co se týká Hamleta, tak to pro mě byla tak zásadní výhybka na tý dráze, po který v životě jedu… Šlo o to, že mě Martin Kumžák přemluvil, abych se do takovýho projektu pustil a rovnou už přišel s Hamletem (rok 1997, pozn. aut.). Je to věc, ke který mám obrovskej respekt. Protože když přijedete na druhej konec světa, myslím tím například Koreu nebo Japonsko, a tam vidíte, jak si lidi při potlesku stoupají nejen na konci, ale třeba i dvakrát během představení, protože se jim to líbí… Tak toho si opravdu moc vážím a ohromě mě to baví.

201309081043_rep_217_013_ledecky

* Dříve jste Hamleta hrával vy, nyní tedy Claudia. Váš posun k této roli je pochopitelný. Překvapivý se ale může zdát výběr Václava Noida Bárty pro roli Hamleta. Jak vás napadlo obsadit právě jeho? Já po osobní zkušenosti vím, že to byla volba správná, nicméně typický kralevic dánský to není…
Řeknu vám to takhle, když jsem se o tom bavil s režisérem Robertem Johansonem, tak říkal: Tenhle frajer (Václav Noid Bárta), kdyby přišel na Broadway a uměl by dobře anglicky, což Vašek neumí, tak mu přede dveřmi na koberci klečí producenti, který ho budou lámat do jakéhokoliv projektu, který budou na Broadwayi dělat. Mluvím o New Yorku, ne o Broadwayi v Praze. Vašek je v tom úplně absolutní.
n201309081044_rep_221_013_ledecky Já jsem ten čtenář, já když se připravuju na nějaký projekt, ať už to byl Galileo, Hamlet nebo Iago, tak hodně čtu. Tisíce stránek různejch překladů, odkazů a literatury, která s tím souvisí. Je to proto, že když to píšu, tak chci najít ty dobrý momenty, který mi ten příběh nakopnou. A Vašek je chlapík, kterej podle mě moc nečte… Já mám možná trochu obavu, jestli jako vůbec něco čte… (V tuto chvíli jsme se s Jankem smáli oba dva, bylo vidět, že to vůči Noidovi myslí vážně, ale zároveň velmi laskavě a s určitou dávkou humoru.) On má ten dar od Pána Boha, že přijde na jeviště a je to tam. Znovu se vrátím k Robertovi Johansonovi, který říkal, že se v tom projektu sešla parta báječných lidí, ale Vašek…, to bylo něco nad jeho očekávání. Vašek Noid Bárta je famózní materiál a největší legrace na tom je, že on to o sobě vůbec netuší…

* Což je ale možná trochu zvláštní vzhledem k tomu, jak se prezentuje v médiích…
Musím říct, že jeho prezentace na veřejnosti není úplně šťastná, ale lidi, který přijdou do divadla, a pak ho tam vidí, tak zjistí, že je to jinak. On v sobě má opravdu ohromnej potenciál. (V tuto chvíli jsme si s Jankem notovali, protože jsem měla možnost Vaška v roli Hamleta vidět a stálo to opravdu za to. Proto všem doporučuji zajet do Prahy na nějaký muzikál, kde tento umělec vystupuje…)

201309081043_rep_218_013_ledecky

* Připravujete nový muzikál Iago. Znovu jste se pustil do látky, která vychází z pera Williama Shakespeara. Co vás na něm přitahuje a vyzývá k adaptaci jeho děl?
Ano, 13. února 2014 bude premiéra. Je to přepis Shakespearova Othella a přemluvil mě k tomu Robert Johanson, americkej režisér, kterej ví, co dělá. Takže to nebylo z mojí hlavy. On za mnou přišel, když jsme spolu v roce 2009 strávili skoro měsíc v Koreji, kde jsme byli jako supervizoři a pomáhali s nastudováním Hamleta. Bylo to už třetí nastudování tohoto kusu v Koreji a mně se tam podařilo prosadit to, že už ta další nastudování Hamleta bude dělat Robert Johanson, což v Koreji není vůbec jednoduchý…
n201309081044_rep_222_013_ledeckyTedy, že tam nebudeme už jenom za supervizory, ale že on to bude opravdu režírovat. Výsledkem je, že to poslední nastudování dělá Robert a vedle toho, protože Korejci pochopili, že on je na to ten správnej chlapík, tak mu dali do režie další evropský kusy. A tak letos dostal v Soulu tu nejprestižnější cenu za režii. Byla to hlavní cena v takových, řekl bych, korejských Tony Awards (v New Yorku jsou to ceny, které se předávají těm nejlepším na Broadwayi, pozn. aut.). Současně už všichni vědí, že se v Koreji bude dělat další Hamlet, další nastudování, ke kterému dojde na konci tohoto roku. Režírovat to bude právě Robert a bude to tak, jak to má být.
A když jsme ten měsíc v Soulu spolu trávili, kde jsme nebyli tak úplně připuštěni k tomu tvůrčímu procesu a byli jsme tam opravdu jenom jako dozor, tak Roberta napadlo, že Hamleta už máme po deseti hodinách denně dost a potřebujeme si odpočinout. Tak večer na pokoji povídá: Tobě ten Shakespeare jde, ty bys měl udělat ještě aspoň jednoho. Chtěl bych, abys udělal Othella.

* Přesvědčil vás hned, abyste do toho šel?
Chvilku to trvalo, říkal jsem mu: Hele já mám prostě problém s Othellem. Mám vždycky před očima, jak se v šatně ten herec líčí krémem na boty… No a on mi na to pověděl, že bychom mohli společně vymyslet novej důvod, proč to udělat a posunout to do absolutní současnosti. A přišli jsme na to. Z mýho pohledu to bude asi nejsilnější divadelní kus, co jsem kdy udělal. Moc se na to těším.

201309081043_rep_219_013_ledecky

* Během koncertu v Sedmihorkách jste říkal, že kromě nového muzikálu chystáte také nové CD…
Ano, co se týká mých koncertních aktivit, tak letos dochází k souběhu dvou velkejch událostí. Po dvaceti letech vyjde nový album Žentouru a z toho mám opravdu velkou radost. Vrátit se po dvaceti letech s pocitem, že to není návrat zpátky, ale že je ten návrat o ty roky posílen, tak na to se moc těším.

* Na závěr bych se chtěla zeptat na to, co vás osobně v poslední době v kulturní a umělecké sféře nejvíce zaujalo. Taková pozvánka Janka Ledeckého na něco kvalitního a dobrého. Koncerty, divadlo…
Bojím se, abych na někoho nezapomněl, tak to vezmu spíš obecně. Chtěl bych říct, že mám velkou radost z toho, že se obecně zvedá úroveň textů v rámci české pop music.
Já jsem se vyučil u Ivana Hlase, to je můj písničkářskej guru. Dále to byl Ondřej Hejma, Yo Yo band… A mám obrovskou radost, že na tu tradici kvalitních textů, kterou tu založil Karel Kryl, Jarek Nohavica, Vlasta Redl…, navazují Richard Krajčo, Tomáš Klus, Marek Ztracený, Xindl X, Michal Hrůza… Za sebe z toho mám velkou radost, protože jsem hroznej pedant. Jsem opravdu přísnej na to, jak se s češtinou a texty zachází. Jsem tedy opravdu rád, že přišla tahle generace písničkářů. Oni píšou texty, který když slyším v rádiu, tak si řeknu, že pod to bych se klidně podepsal. Ale to se mi opravdu stává až tak posledních pět let.
Takže poslouchejte kvalitní muziku a kvalitní texty. A když půjdete do divadla, tak si vyberte, na co jdete. To říkám na rovinu. Pokud se budeme bavit o muzikálech, tak jejich úroveň u nás je vážně katastrofální… Tak zkuste najít ty rozdíly, který vám třeba nepřijdou z kraje tak zásadní. Jak už jsem řekl, já jsem opravdu přísnej, musí to být dokonalý, protože jinak to nedám.

* Děkuji za rozhovor.
Zuzana Kolářová
zuza.kolarova@gmail.com

201309081044_rep_220_013_ledecky

Související články (celkem 32)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.