TOUR DE FRANCE 2024

0

111. ročník nejslavnějšího etapového cyklistického závodu Tour de France se koná mezi 29. červnem a 21. červencem 2024 ve Francii a Itálii. Start byl v italské Florencii, cíl není tentokrát z důvodu vrcholících příprav na olympijské hry v Paříži, ale v Nice. Na 176 jezdců čeká 21 etap a 3 492 kilometrů.

Fanoušků cyklistiky jsou tisíce i u nás, mnoho z nich chce slavný závod vidět na vlastní oči. Také členové turnovského Trek týmu, soustředění kolem sportovní prodejny bratrů Staňkových v Hluboké ulici (na snímku), se na tour již opakovaně byli podívat. Letos ale mají takovou malou tour přímo doma!

Do turnovské prodejny se totiž podařilo dostat unikátní kolo, které je horkou novinkou světové silniční cyklistiky. Jde o jeden z prvních kusů v naší republice. „Novinka vychází ze dvou legendárních jízdních kol a sice Trek Emonda a Trek Madone. Emonda je historicky nejlehčí kolo od této firmy a Madone zase nejvíc aerodynamické. A ta novinka je kolo, které je sloučením těch dvou, naprostý unikát,“ přibližuje Ondřej Staněk. Kolo, které má premiéru právě na letošní Tour de France, je k dispozici zájemcům z Turnova a okolí. Mohou si ho přijít prohlédnout a vyzkoušet.

V prodejně Staněk sport mají k dispozici tzv. testovací kola. Zájemce může přijít a svézt se na vybraném kole, případně i s kvalifikovaným instruktorem, který pomůže a poradí a jede jako doprovod. „V poslední době hodně lidí přechází z horských kol a silnici. Silniční cyklistika je teď ohromně moderní napříč generacemi. Je to dnes už něco jako společenská událost. Dobré kolo, dobré oblečení a společná jízda v týmu. Vidíme to v prodejně každý den, přicházejí lidé, kteří byli zatvrzelí, že nikdy horské kolo za silniční nevymění, a dnes mají minimálně oboje,“ doplňuje Ondřej Staněk. Moderní kola, to je především rychlost, to asi zájemce nejvíc láká. V průměru se vyráží na trasy kolem třiceti až padesáti kilometrů, někdy i více. Záleží na každém jednotlivci.

Moderní kola, to jsou i prvky bezpečnosti. Kola mají aplikace napojené na satelit, přední a zadní kameru. Cyklista ví dostatečně dopředu, že se k němu zezadu blíží nějaké vozidlo a může včas zareagovat, má přehled i o tom, jak je daný úsek před ním frekventovaný a spoustu dalších údajů. Základem je ale stále to stejné – nepřeceňovat síly, být obezřetní a dbát na vlastní bezpečnost. S moderním kolem i méně zkušený cyklista dokáže jet padesát či sedmdesát, o to víc je nutná příprava předem.
Mezi oblíbené trasy turnovského týmu patří silnice na Jičín, nová silnice do Klokočí, nebo z Volavce na Sedmihorky, ale třeba i Žehrovské lesy, okolí Trosek, silnice z Mnichova Hradiště na Kněžmost či Sobotku. Vhodných tras pro silniční cyklistiku je v okolí Turnova spousta.

„Silniční cyklistika je jako ples v opeře. Je to noblesní záležitost, opravdová dáma. Někdy se ale může změnit v bitvu o Británii, když na silnici narazíte na řidiče, který se chce na cyklistu vytáhnout,“ komentuje současný fenomén Jan Staněk. I on potvrzuje, že silniční cyklistika je dnes v podstatě společenská záležitost, spousta mladých si našetří na dobré kolo a pěkně oblečení vyrážejí na cestu. „Úžasně se přitom vyčistí hlava, navíc člověk udělá něco pro své zdraví. A že někdy na silnici narazíte na frajera se sporťákem, to se stává, proto poděkování patří všem řidičům, kteří nás, cyklisty, respektují. Já myslím, že je jich pořád většina,“ dodává Jan Staněk.

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.